Maandagmiddag om 14:00 uur presenteerden VVD, D66, GroenLinks, PvdA en CDA een nieuw Haags coalitieakkoord. GroenLinks is blij met het resultaat van de onderhandelingen. Fractievoorzitter en onderhandelaar Kapteijns: “Met dit akkoord zetten we een verdere stap richting een rechtvaardige en groene stad waarin iedereen meetelt. We gaan op een eerlijkere manier om met de financiële uitdagingen die er liggen.”

Extra geld naar armoedebestrijding en daklozenopvang
Vice-fractievoorzitter en onderhandelaar Erlijn Wenink is tevreden dat er structureel meer geld beschikbaar komt voor de mensen die het moeilijker hebben. Er komt extra geld voor armoedevoorzieningen en er kunnen meer mensen met schulden op de best mogelijke manier worden geholpen. Het stadsbestuur investeert 8,3 miljoen euro ten behoeve van dak- en thuisloze Hagenaars en er komt een fonds van 50 miljoen euro voor meer sociale huurwoningen en woningen voor starters. We investeren fors in extra banen voor mensen met een afstand tot een arbeidsmarkt. Voor mensen in de bijstand komt er meer maatwerk bij de toepassing van de kostendelersnorm.

Eerdere bezuinigingen op zorg en welzijn grotendeels teruggedraaid
De door het vorige college voorgestelde bezuiniging op WMO en jeugdzorg gaat voor de helft niet door. Ook op het gebied van welzijnswerk herroept de nieuwe coalitie een deel van de al in gang gezette ombuigingen. Extra geld is gevonden door lasten te verzwaren voor huis- en vastgoedeigenaren, een uitbreiding van betaald parkeren en door te bezuinigingen op economie en evenementen. Wat GroenLinks betreft worden de lasten daarmee eerlijker verdeeld.

Wenink: “Met deze wijzigingen worden tekorten veel eerlijker verdeeld. Dat is broodnodig, want de verschillen zijn nu te groot. Bovendien is het akkoord duidelijk over de manier waarop we mensen in de bijstand of met schulden behandelen: met respect en met oog voor iemands persoonlijke situatie."

Versnelling naar klimaatneutraal Den Haag
Fractievoorzitter Arjen Kapteijns is blij met de versnelling die wordt ingezet richting een klimaatneutraal Den Haag in 2030. Van opbrengst van de verkoop van Eneco gaat 30% (zo’n 185 miljoen euro) naar duurzaamheid en energietransitie, waarmee onder meer huizen geïsoleerd en verduurzaamd worden en warmtenetwerken worden voorgefinancierd. Kapteijns: “Daarmee kunnen we Den Haag echt versneld gaan verduurzamen. Dat doen we door iedereen mee te laten profiteren van zonnepanelen en groene daken.” De energietransitie wordt benut als banenmotor, door meer vakmensen op te leiden voor het isoleren van huizen en het plaatsen van zonnepanelen. “Bovendien investeren we ruim 300 miljoen euro van de Enecogelden in fiets en openbaar vervoer.”, aldus Kapteijns. “Daarmee maken we de overstap naar duurzaam vervoer aantrekkelijker voor mensen die nu nog de auto gebruiken.”

Een groene en leefbare stad waarin iedereen meetelt
De onderhandelaars van GroenLinks zien ook goede punten voor een Den Haag waarin iedereen mee kan doen. Eerdere linkse plannen over anoniem solliciteren en het tegengaan van onderadvisering in het onderwijs worden uitgevoerd en er komt een monument en een jaarlijkse herdenking van het slavernijverleden. "Juist in Den Haag, de meest gesegregeerde stad van Nederland met grote verschillen in kansen tussen bevolkingsgroepen, zijn zulke maatregelen belangrijk: niemand mag buiten de boot vallen.", aldus Wenink. "Bovendien maken we de stad meer inclusief voor mensen met een beperking, met een toegankelijkheidsfonds van 3,5 miljoen euro en meer openbare toiletten in de stad."

Om de stad groener en leefbaarder te maken wordt afval meer gescheiden en verdubbelt het aantal plasticcontainers. Het GroenLinksvoorstel om bewoners plekken te laten kiezen voor nieuwe bomen wordt uitgevoerd en er komt een nieuw stuk bos bij de Vlietzone. We nemen maatregelen voor gezondere lucht voor iedereen. Kapteijns: “Bovendien richten we ons extra op meer versteende wijken als Laak, Schilderswijk en Transvaal, onder andere door operatie steenbreek en andere lokale initiatieven extra te steunen. Daarmee voorkomen we dat de ergste hitte en wateroverlast als gevolg van klimaatverandering bij de meest kwetsbare wijken terechtkomen.”