Bij de Sinterklaasintocht op Scheveningen waren er vrijwel uitsluitend zwarte pieten aanwezig. GroenLinks Den Haag vraagt het college om uitleg over dit gebrek aan verandering.

Tijdens de Sinterklaasintocht die afgelopen zaterdag op Scheveningen plaatsvond waren er vrijwel uitsluitend zwarte pieten aanwezig. Dit staat in scherp contrast met de eerdere uitspraken van het stadsbestuur, waarin werd aangegeven dat de helpers van Sinterklaas in ieder geval voor een aanzienlijk deel uit roetveegpieten zouden bestaan. GroenLinks Den Haag is ontstemd over dit gebrek aan verandering en heeft het college om uitleg gevraagd.

Raadslid Serpil Ates: “Het college heeft aangegeven dat de verandering naar een meer inclusieve Sinterklaasviering wordt doorgezet. Het is ronduit teleurstellend als bij de intocht zelf er toch wordt teruggevallen op overwegend zwart geschminkte Pieten”

Juist in deze stad waarin bijna tweederde van de kinderen een migratieachtergrond heeft en andere instanties zoals veel basisscholen en de politie al volledig zijn overgestapt naar roetpieten, kan wat GroenLinks betreft de officiële intocht niet achterblijven. Ates: “Deze instanties hebben goede stappen gezet om van Sinterklaas een feest te maken voor alle kinderen in onze stad, ongeacht kleur of achtergrond. De relaties tussen witte en gekleurde Hagenaars zijn in de laatste 150 jaren in positieve zin veranderd: het wordt tijd dat onze intocht dat nu ook doet."