GroenLinks pleit ervoor om het stallen van bakfietsen en fietsen met een fietskarretje in de Biesieklette gratis te maken. Momenteel moeten zij net als brommers en scooters een tarief van €1,10 betalen. Fractievoorzitter Inge Vianen vindt dit niet fietsvriendelijk en stelt schriftelijke vragen.

De mogelijkheid om je fiets gratis en veilig te stallen spoort mensen aan om de fiets te pakken in plaats van de auto. Dat is goed voor de luchtkwaliteit in de stad en de gezondheid van Hagenaars. GroenLinks is dan ook verbaasd dat gebruikers van een bakfiets of een fiets met een fietskarretje hun fiets niet gratis mogen stallen. “Jong geleerd is oud gedaan. Er zijn veel ouders die hun kinderen vervoeren in een bakfiets. Iedereen die fietst moet gratis in de Biesieklette kunnen stallen. Dus ook bakfietsen.” aldus Vianen.

GroenLinks is van mening dat fietsgebruik zoveel mogelijk gestimuleerd moet worden. Er zou daarom geen verschil moeten zijn tussen ‘normale’ fietsen en bakfietsen. GroenLinks pleit er dan ook voor om, net als voor fietsen, ook voor bakfietsen de Biesieklette de eerste dag gratis te maken in de binnenstad, Scheveningen en Kijkduin.