Binnenlands Bestuur en het televisieprogramma De Monitor hebben onderzoek gedaan naar de uitvoerbaarheid van de nieuwe participatiewet. De uitkomsten van dit onderzoek zijn zorgwekkend, vindt GroenLinks. Beleids- en uitvoerende medewerkers, afdelingshoofden en directeuren van sociale diensten hebben meegewerkt aan het onderzoek en concluderen dat de nieuwe regels er niet voor zorgen dat meer mensen aan het werk komen.

Fractievoorzitter Inge Vianen: “GroenLinks gaf al eerder aan de participatiewet niet sociaal te vinden en ziet haar zorgen nu helaas bevestigd in de onderzoeksresultaten.”

Het onderzoek wijst uit dat mensen vastlopen in een woud van regels. Bijstandsgerechtigden krijgen vaak onterecht te maken met het maatregelregime en boetes.

“GroenLinks pleit dan ook voor een sociale dienst die er daadwerkelijk voor zorgt dat mensen aan het werk worden geholpen. Als de participatiewet zoals die nu wordt uitgevoerd een averechts effect heeft, dan moet daar wat GroenLinks betreft zo snel mogelijk een ommezwaai gemaakt worden naar maatwerk dat mensen wél vooruit helpt!”

Vianen heeft schriftelijke vragen gesteld aan het college.