In Den Haag zijn er heel veel mooie initiatieven van burgers en ondernemers die onze stad beter maken. Tijdens deze periode waarin we meer thuisblijven vanwege het coronavirus, hebben veel van deze ondernemers en initiatieven het moeilijk. Grote ketens zijn bestand tegen een stootje maar éénpitters kunnen het soms geen maanden uithouden. GroenLinks Den Haag roept daarom haar leden op om lokale ondernemers en initiatieven te steunen en geeft hierbij al een paar voorbeelden.

De Voedselbank

We hebben al eerder bericht over de Voedselbank: 1500 Hagenaars die de voedselbank nodig hebben, krijgen nu supermarktbonnen.

De voedselbanken moesten sluiten vanwege een tekort aan vrijwilligers en aanvoer van eten. Met deze noodmaatregel van GroenLinkswethouder Bert van Alphen hoeft nu toch niemand met honger thuis te zitten.

Vanaf 7 april is de Voedselbank weer gedeeltelijk open. Maar het is nog steeds niet gemakkelijk. Steun de Stichting Voedselbanken Haaglanden hier met een donatie.

Straatnieuws

Ook Straatnieuws Den Haag/Rotterdam heeft het niet gemakkelijk. Raadslid Serpil Ates deed samen met SP Den Haag, PvdA Den Haag, Partij voor de Dieren Den Haag en de Haagse Stadspartij een oproep om hen zo veel mogelijk te steunen. Ates: “Deze krant is voor veel dak- en thuislozen een reddingsboei. Die mag niet verloren gaan.”

Wil jij Straatnieuws ook een handje helpen? Bestel de online krant door €2,50 te storten door te mailen naar redactie@haagsstraatnieuws.nl!

Den Haag Doet

Steek je het liefst zelf de handen uit de mouwen? Bij Den Haag Doet vind je een mooi overzicht van vrijwilligerswerk in Den Haag.

De Prael Den Haag

We riepen vorig jaar De Prael uit tot Haagse werkgever van het jaar. In de Prael wordt lekker bier gecombineerd met een sociaal hart. Zij bieden een volwaardige baan aan mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt.

Dit jaar kan je ze steunen door je favoriete biertje, een maaltijd, een cadeaubon, of een bierpakket af te halen of te laten bezorgen!

Grand café Utopie

De Utopie is een ware broedplaats voor Haags activisme en tevens één van onze favoriete plekken voor ALV’s, borrels, discussies of filmavonden. Steun de Utopie door een waardebon te kopen via #Help de Horeca.

Via deze site kan je tevens andere cafés steunen waar we wel eens borrels houden, zoals Café de Pakschuit.

The Shore

Strandtenten hebben een moeilijke tijd nu ze aan het begin van dit strandseizoen niet open kunnen zijn, juist met dit lekkere weer. Wij zijn in het bijzonder fan van The Shore, die je misschien kent van de zomerse ALV en borrel die we hier vorig jaar hielden.

Deze strandtent en surfschool was onder andere initiatiefnemer voor het ondertekenen van het klimaatpact door de Vereniging Strandexploitanten Scheveningen, waardoor dertien strandtenten single use plastics in de ban hebben gedaan. Bestel nu het speciale Home Package met verschillende duurzame bier, koffie, thee en cake. Hiermee steun je tevens De Veganees, een Haagse banketbakkerij waar je lekkere veganistische taarten en cakes kan bestellen.

Haagse Zwam

In 2019 gaven we Haagse Zwam een Groen Lintje, en niet zonder reden. Haagse Zwam haalt koffiedik op bij bedrijven, waar vervolgens heerlijke oesterzwammen uit groeien. Daarmee werkt het initiatief niet alleen aan meer circulair voedsel: Haagse Zwam biedt ook werk en begeleiding aan mensen met een afstand op de arbeidsmarkt.

Tijdens deze coronacrisis bezorgt Haagse Zwam nog steeds, dus plaats gerust hier een bestelling!

Maaltijden voor ouderen van Ben Lachhab

Hagenaar Ben Lachhab steunt ouderen in Den Haag door maaltijden te maken en bezorgen. Wel honderdduizend! Daar kan hij (financiële) hulp goed bij gebruiken. Maak hier een donatie en steun dit mooie initiatief.

Rechtstreex Weimar

Een vers initiatief voor onze GroenLinksers in Regentessekwartier en Valkenboskwartier! Help mee aan een nieuwe, duurzame voedselketen door mooie boerenproducten te bestellen uit de regio.  De boodschappen zijn op vrijdag tussen 16:00 en 19:00 op te halen bij Wij Weimar.

Happy Tosti

Happy Tosti is de Haagse werkgever van het jaar van 2018. Zij bieden een werkplek aan mensen met een arbeidsbeperking en serveren heerlijke tosti’s. Alleen nu even niet. Wil jij Happy Tosti helpen? Steun ze door een cadeaukaart te kopen. Deze kan je gebruiken zodra ze weer open gaan.

Lekker Nassûh

Het Groene Lintje van 2018 ging naar Lekker Nassûh. Lekker Nassûh is een Haags initiatief dat het hele jaar lang bouwt aan een duurzamer, groener en mooier Den Haag. Bij Lekkernassûh halen ruim 200 leden elke woensdag een pakket met verse groenten op. De groenten zijn seizoensgebonden en worden zo veel mogelijk in de regio Den Haag geteeld. Er is geen tussenhandel en geen winstoogmerk, het geld gaat direct naar de boeren die de groenten telen. Sinds 2014 zijn er op deze manier al meer dan 200 ton lokale groenten in Haagse handen en monden beland.

Lekker Nassûh is nog open, maar in aangepaste vorm, vanwege coronamaatregelen. Je kan je hier aanmelden voor een groentepakket.

Bloedbank Sanquin

Sanquin helpt mee in de strijd tegen het coronavirus. Onder andere doen zij een onderzoek naar de verspreiding van het virus. Je kan hieraan bijdragen door bloeddonor te worden. Kijk op de website van Sanquin voor meer informatie.

Restaurant Instock

Instock Den Haag won in 2017 het Groene Lintje, dankzij hun succesvolle concept tegen voedselverspilling. Dit restaurant werkt met producten die anders weggegooid zouden worden. Je kan Instock steunen door hier een cadeaukaart te kopen.

Het Rode Kruis

Het Rode Kruis organiseert een aantal dingen om te helpen tijdens deze pandemie. Bij de huisartsenpost is een apart corona call center ingericht om huisartsen te ontlasten en ondersteunen. Vrijwilligers nemen hier aanvragen in behandeling en plannen op basis van urgentie afspraken in. Ook wordt er informatie verstrekt aan de patiënt hoe te handelen als ze komen voor deze afspraak. Voor daklozen verlenen Rode Kruis vrijwilligers hand– en spandiensten naar de reguliere hulpverleners van het Leger des Heils. Daarnaast worden beschermingsmiddelen ingezameld en heeft het Rode Kruis het Let Op Elkaar-netwerk opgezet.

Kijk op de website van het Rode Kruis hoe jij mee kan helpen.

Bestel vegetarisch

Daarnaast zijn er natuurlijk een heleboel goede vegetarische en veganistische zaken in Den Haag waar je ook nu eten kan bestellen. Een aantal van onze favorieten:

• De Hagedis
  • De Vegetarische Toko
  • De Vegetarische Snackbar
  • HUmmUS
  • Ali’s Lebanese Incredible Sandwiches
  • Love and Peas
  • Meer vegetarische opties vind je via Happy Cow.

Bestel je online? Denk aan de werkomstandigheden van bezorgers en doe dat waar mogelijk via de website van de zaak zelf, en anders via Thuisbezorgd. Deliveroo en Uber Eats betalen niet per uur, maar per bezorging, terwijl ze hun bezorgers constant via GPS volgen. Vaak horen bezorgers pas achteraf hoeveel ze betaald krijgen.