Aanbeveling Kandidatencommissie

Arjen Kapteijns heeft zich opnieuw kandidaat gesteld als lijsttrekker voor GroenLinks Den Haag voor de gemeenteraadsverkiezingen van maart 2022.

Arjen is een politicus met tien jaar ervaring in de Haagse gemeenteraad, waarvan zes als fractievoorzitter. Daarvoor was hij vier jaar bestuurslid van onze afdeling. In 2018 was Arjen lijsttrekker. Hij voerde mede de coalitie-onderhandelingen. In de raad heeft hij de portefeuilles openbare orde en veiligheid, duurzaamheid en buitenruimte.

Arjen heeft politieke wetenschappen en milieukunde gestudeerd en is coördinerend senior adviseur op het gebied van duurzaamheid bij het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.

Stel je kort even voor, wie ben je?

Ik ben al meer dan 15 jaar actief in onze Haagse afdeling, sinds 2015 als fractievoorzitter. Ik ken Den Haag door en door, het voelt écht als mijn stad. De afgelopen 25 jaar heb ik onder meer in Laak, Bezuidenhout en de Schilderswijk gewoond. Sinds een paar jaar woon ik weer in het centrum, op zo’n 100 meter van het beroemde ijs van Florencia in de Torenstraat. Ik heb milieukunde en politicologie gestudeerd en werk bij de rijksoverheid aan het verduurzamen van Nederland. Verder voetbal ik graag met mijn kinderen, speel ik fanatiek squash en snak ik ernaar om weer naar veel concerten en festivals te gaan.

Waarom heb jij je kandidaat gesteld voor het lijsttrekkerschap?

Er waait een stevige rechts-populistische wind door de stad. De komende verkiezingen worden cruciaal. Als GroenLinks zijn we harder nodig dan ooit. Samen met de PvdA en andere linkse partijen moeten we een blok vormen waar niemand om heen kan. Ik ga het niet laten gebeuren dat we als GroenLinks langs de zijlijn terecht komen en dat veel wat we nu opbouwen weer teniet wordt gedaan. Mijn handen jeuken om me samen met een fantastisch team en veel actieve leden in de campagne te storten en de wijken en straten in te gaan.

Wat maakt jou geschikt als lijsttrekker?

Bij de vorige verkiezingen mocht ik ook onze lijsttrekker zijn: we behaalden met vijf zetels ons beste resultaat ooit en we zitten nu dan ook met 2 wethouders in het stadsbestuur. Sindsdien geef ik sturing aan ons fractieteam en bewaak onze posities in de coalitie en de gemeenteraad. Daarnaast voer ik zelf het woord op duurzaamheid, veiligheid en de buitenruimte. Ik heb meer dan 100 aangenomen plannen op mijn naam staan. Mede dankzij mijn inzet is de Haagse politie alerter op etnisch profileren, is de bibliotheek in de Schilderswijk weer open, kennen we onze eigen Haagse klimaatwet, is stoepkrijten niet meer verboden en kan iedereen in Den Haag een gratis boom krijgen.

Wat is voor jou het belangrijkste speerpunt voor GroenLinks Den Haag?

We staan als stad voor meerdere enorme uitdagingen. De hardste klappen van de corona-crisis komen nog, terwijl we tegelijkertijd écht iets moeten doen aan de acute woningnood en de alsmaar groeiende kansenongelijkheid. Het is daarbij essentieel dat bewoners zelf meer zeggenschap krijgen over de politieke keuzes die hun leven raken. We gaan zorgen dat iedereen mee kan doen en in aanmerking komt voor een passende studie of baan en een huis. En we maken werk van de klimaatcrisis, zodat iedereen kan meeprofiteren van een lagere energierekening.

Wat is jouw favoriete plek in Den Haag, en waarom?

Het mooie aan onze stad is haar diversiteit, ieder buurtje heeft zijn eigen karakter. Veel plekken in onze stad zijn mij zeer dierbaar: de duinen natuurlijk, maar ik struin ook graag over de Haagse Markt en drink graag een biertje op het Regentesseplein. Als favoriete plek kies ik voor de Paleistuinen, tijdens corona kwam ik er bijna iedere dag. Het is echt een oase in onze drukke stad, een groene huiskamer waar de meest uiteenlopende mensen sporten, spelen en chillen. Ik kom er meteen tot rust. Het onderstreept voor mij het belang dat bomen en groen in onze steeds drukker wordende stad meer bescherming verdienen.

Wat wil jij over 4 jaar - na de volgende raadsperiode - hebben bereikt in Den Haag?

Ik wil ervoor zorgen dat de meest kwetsbaren in onze stad (zoals vroegtijdig schoolverlaters en daklozen) niet de dupe worden van de dreigende bezuinigingen. Ervoor zorgen dat we volgende stappen zetten in het verduurzamen van onze energievoorziening door vol in te zetten op geothermie. Ervoor zorgen dat onze straten groener en leefbaarder worden, zodat onze kinderen veilig buiten kunnen spelen. Ervoor zorgen dat we de huizenmarkt vlot trekken. Ervoor zorgen dat niemand meer gediscrimineerd wordt. Op al deze punten heb ik bewezen resultaten geboekt, betrouwbaar en betrokken bij de mensen in de stad. Daar wil ik de komende 4 jaar mee doorgaan, want dat is harder nodig dan ooit.

Waar kan je Arjen tegenkomen tijdens de campagne?

• Woensdag 8 september (middag): Raadscommissie Bestuur over het Haagse coffeeshopbeleid.
  • Zaterdag 11 september (middag): Kick-off gemeenteraadscampagne GroenLinks
  • Zondag 12 september (middag): Woonprotest
  • Woensdag 15 september (middag): Werkbezoek stadsdeel centrum met de burgemeester.
  • Donderdag 16 september (hele dag): Algemene Beschouwingen in de gemeenteraad
  • Zaterdag 18 september (ochtend): Prinsjesontbijt
  • Zaterdag 18 september (middag): Lijsttrekkersdebat
  • Dinsdag 21 september (avond): Werkgroep Milieu en Wonen
  • Zaterdag 25 september (middag): Algemene Ledenveragdering

Wil je meer weten?

Neem een kijkje op www.arjenkapteijns.nl voor meer info over wie ik ben, wat ik heb bereikt en wat me motiveert. Je kan me ook volgen op Facebook, LinkedIn, Twitter en Instagram. Heb je een vraag voor me of wil je gewoon eens (nader) kennis maken: stuur een berichtje naar 06-28572312, dan maken we een afspraak om even te Facetimen of we doen een Haags bakkie. Tot snel!