Wegwerkzaamheden leiden regelmatig tot gevaarlijke situaties voor fietsers, en soms zelfs tot ongelukken. GroenLinks wil hier verandering in brengen en roept het stadsbestuur op meer rekening te houden met de veiligheid van fietsers.

Op 21 januari vond er een ongeluk met auto en fietser op plein 1813. Dit was mogelijk het gevolg van werkzaamheden aan het plein, waarbij de gedeelde weg van auto en fiets smaller werd. Raadslid Maarten De Vuyst wil dat de gemeente leert van dit soort situaties en stelt met schriftelijke vragen maatregelen voor die hierbij kunnen helpen. De Vuyst: “Als je kijkt naar verkeersongelukken zijn fietsers duidelijk de meest kwetsbare deelnemers in ons verkeer. Er blijven jaarlijks teveel slachtoffers vallen, inclusief kinderen op weg naar school.  Wegwerkzaamheden zijn echt een voorbeeld van onveilige situaties die aandacht verdienen. ”

De GroenLinkser stelt onder andere voor om auto’s en fietsers verschillende stroken te geven wanneer ze de weg tijdelijk moeten delen of wanneer deze versmald is als gevolg van werkzaamheden. Als dit niet mogelijk is, moeten auto’s standaard omgeleid worden. Ook kan de toegestane maximusnelheid tijdelijk verlaagd worden. De Vuyst: “Het scheiden van deze groepen is de meest voor de hand liggende manier om slachtoffers te voorkomen. Uiteindelijk wordt de stad daarmee veiliger voor iedereen.”

Eerder stelde GroenLinks al meer vragen over fietsveiligheid in Den Haag. Zo vroeg De Vuyst aandacht voor de gevaarlijke verkeerssituatie voor de rotonde bij de Weimarstraat en Valkenboslaan en  riep hij samen met D66 op om in meer straten de maximumsnelheid omlaag te brengen van 50 naar 30 kilometer per uur.