Liesbeth van Tongeren, wethouder voor GroenLinks in Den Haag

Liesbeth van Tongeren

Wethouder

Fossiele brandstoffen zijn uit de tijd. Groene energie heeft de toekomst.

Liesbeth trekt graag op met groene idealisten, ondernemers en burgers om samen keuzes af te dwingen voor groene energie, schone productie en een mooie leefomgeving.

Na haar studie rechten aan de Vrije Universiteit en de Universiteit van Amsterdam verhuisde Liesbeth naar Australië. Ze gaf daar leiding aan verschillende maatschappelijke organisaties die zich inzetten voor kwetsbare mensen zoals  daklozen, vluchtelingen en mishandelde vrouwen. Na haar terugkeer naar Nederland werd ze in 2003 directeur van Greenpeace. Ze was lid van de Sociale Denktank voor haar stadsdeel, zat in het bestuur van Women on Top en is nu als vrijwilliger lid van toezichtsraad van Greencrowd, een organisatie voor crowdfunden van groene projecten.

Sinds 2010 was Liesbeth lid van de Tweede Kamer voor GroenLinks. Hier was ze woordvoerder Economische Zaken, Infrastructuur en Milieu en Veiligheid en Justitie. In de Kamer en daar buiten heeft Liesbeth gestrijd tegen vervuilende fossiele brandstoffen zoals schaliegas en voor schone energiebronnen zoals aardwarmte zon- en windenergie.

In Den Haag gaat zij door met haar strijd als wethouder duurzaamheid. Den Haag kan een écht groene economie worden met duurzame werkgelegenheid. Daarvoor zijn wel keuzes nodig.

Liesbeth houdt van wandelen en van elektrische auto’s zoals de Tesla-S. In 2013 werd ze uitgeroepen tot twitterkoningin van het Binnenhof, vooral omdat ze tweets vaak beantwoordt.