Aanstaande woensdag, 21 november, wordt in de commissie Leefomgeving het plan van de gemeente besproken voor de herinrichting van de Laan van Meerdervoort, tussen het Azaleaplein en de Thorbeckelaan. De gemeenteraadsfractie van GroenLinks ziet in het plan vooral onnodige kap van bomen en is daarom tegen. De gemeente legt de nadruk op veiligere, vrijliggende fietspaden en op extra parkeermogelijkheden. De webredactie van GroenLinks Den Haag wil meer weten over het standpunt van de fractie en interviewt daarom raadslid Arjen Kapteijns.

Martijn: Het plan dat nu voorligt, is aangepast aan de hand van inspraak en gesprekken met bewoners. Vind je dat er voldoende rekening is gehouden met de geuite kritiek?

Arjen: "Nee. Het plan is eigenlijk maar op kleine onderdelen gewijzigd. Er gaan nog steeds 196 bomen weg, waarvoor er maar 163 terugkomen. Het karakter en aangezicht van de Laan van Meerdervoort verdwijnt, van statige laan wordt het een parkeerstrook voor 4 rijen auto’s."



In het plan van de gemeente zijn nieuwe bomen opgenomen, zijn die niet goed genoeg?

"Nee. De bomen die er nu staan kunnen nog tientallen jaren mee. De esthetische en ook ecologische waarde van een volgroeide boom is veel groter dan van nieuwe aanplant."



Hoe zit het met de rapporten die zeggen dat de bomen die er nu staan nog maar tien jaar mee zouden gaan?

"Dat is niet zo. Het zijn allemaal gezonde bomen. Volgens de wethouder zouden de bomen te dicht op elkaar staan. Volgens de Bomenstichting houdt dat slechts in dat, als de bomen te dicht naar elkaar zijn gegroeid, er wellicht enkele verplaatst moeten worden, of gesnoeid."

En wat vind je van de fietsvoorzieningen in het plan?

"Op zich is GroenLinks groot voorstander van het aanleggen van vrijliggende fietspaden, dat onderdeel steunen we van harte. Maar die maken het totale plan nog niet goed."



Zijn de parkeermogelijkheden die met het plan gecreëerd worden niet nodig?

"In ieder geval niet voor de bewoners aan de Laan van Meerdervoort, want die hebben geen parkeerproblemen. De parkeerplaatsen zijn vooral bedoeld voor de Vruchtenbuurt, waar de parkeerdruk wel hoog zou zijn. Maar ook dat is zeer de vraag: sinds daar per 1 oktober betaald parkeren is ingevoerd, is de parkeerdruk al sterk gedaald; door de bewoners zijn structureel, ook op de drukste tijden, tientallen lege parkeerplaatsen geteld. Bovendien worden in de Vruchtenbuurt zelf ook nog eens tweehonderd extra parkeerplaatsen aangelegd. Tenslotte is de loopafstand van de meeste straten in de Vruchtenbuurt naar de Laan van Meerdervoort bijna driehonder meter: waarschijnlijk te ver voor de meeste autobezitters. Het plan voor de Laan van Meerdervoort maakt onderdeel uit van het P2500 programma. Met dit programma wil de gemeente 2500 extra parkeerplaatsen in de stad aanleggen. GroenLinks was ook tegen dit programma."



Hoe ligt dit plan nu in de raad?

"De meeste partijen waren kritisch over het plan en de manier waarop het stand is gekomen. We kennen in Den Haag een inspraakladder, deze zegt dat als je plannen hebt die een grote impact hebben op een buurt, je buurtbewoners zo vroeg mogelijk erbij moet betrekken. Dat heeft wethouder Smit niet gedaan, hij heeft het hele plan uitgewerkt voordat hij de mogelijkheid tot inspraak bood. Dat is niet meer van deze tijd. Verder vragen meerdere partijen in de raad zich af of de bomen gekapt moeten worden en of extra parkeerplaatsen aan de Laan van Meerdervoort echt nodig zijn. Het is echter nog maar de vraag of met name de collegepartijen hun rug recht zullen blijven houden als we dit straks gaan bespreken. Ik ben daar op voorhand niet optimistisch over."



Wat is het algemene standpunt van GroenLinks Den Haag met betrekking tot parkeren?

"De vraag naar parkeerruimte meer in lijn brengen met de beschikbare ruimte in onze drukke stad vergt een structurele aanpak. Daarom is GroenLinks voor betaald parkeren in de hele stad. Openbare ruimte is schaars; waar een auto staat kan geen boom staan, of een glasbak komen, of een kinderspeelplaats. De echte kosten doorberekenen ondersteunt mensen bij het maken van meer duurzame keuzes. Men betaalt nu drie euro per maand voor een eerste auto en ongeveer dertig euro voor een tweede auto. Die drie euro zou meer mogen zijn. Verder wil GroenLinks het gebruik van deelauto's stimuleren. GroenLinks is voor het aantrekkelijker maken van het openbaar vervoer, in plaats van daarop te bezuinigen, zoals nu gebeurt. Ook moet er meer ruimte gegeven worden aan fietsers door te investeren in fietspaden en fietsparkeerplaatsen. Den Haag en ons autogebruik blijven vooralsnog groeien. Als we zo doorgaan hebben we over tien jaar weer te weinig parkeerplaatsen. Er moet nu serieus ingezet worden op alternatieven, anders blijf je achter de feiten aan lopen."

Interview door Martijn Schackmann voor GroenLicht.