Vandaag stond er in één van de ochtendkranten een advertentie van onder meer Shell, Siemens, KPN en de Rabobank: “Het Spuiforum is een must voor cultureel Den Haag. Het is een investering in de toekomst van Den Haag”. Het is op zich te waarderen dat deze bedrijven het belangrijk vinden dat er een stevige culturele sector is in Den Haag. Maar daar is al het positieve dan ook mee gezegd. Want het is wel al te makkelijk voor deze miljardenbedrijven om de komst van het Spuiforum toe te juichen en vervolgens niet duidelijk te maken hoe je daar zelf aan wilt bijdragen.

Het Spuiforum gaat 181* miljoen euro kosten. Die euro’s zijn grotendeels afkomstig van een jaarlijkse gemeentelijke begroting van ongeveer 2,3 miljard. Ter vergelijking: Siemens Nederland had vorig jaar een omzet van 1,3 miljard euro en een winst van 122 miljoen euro. Shell had een omzet van 367 miljard dollar en maakte 31 miljard euro winst.

Gister werd duidelijk dat 7 op de 10 Hagenaren het Spuiforum niet zien zitten. Onder andere doordat zij vinden dat 181 miljoen euro teveel geld is. Als de bedrijven serieus waren geweest in hun oproep, dan hadden ze nagedacht over hoe zij deze bezorgde burgers tegemoet kunnen komen. Helaas is daarover in de advertentie niets te vinden. Alleen een oproep in de trant van: ‘Jullie moeten niet zo kleinzielig doen, het Spuiforum is goed voor jullie!’ Tegen een achtergrond van bezuinigingen op bibliotheken, buurthuizen en het Koorenhuis wekt dat irritatie op.

Inge Vianen

* Dit bedrag is aangepast t.o.v. een eerdere versie. Om verwarring rondom multi-interpretabele bedragen te voorkomen wordt er nu uitgegaan van de hoofdsom.