Het Haags Vredes Platform en platform Den Haag tegen de 'Nieuwe Oorlog',

organiseren in 2008 een aantal discussieavonden waarin de economische en

politieke achtergronden van “vredesmissies” belicht worden. Bij een oorlog of vredesmissie hoort propaganda, een boodschap waardoor de bevolking instemt met de plannen van de regering. Op vrijdag 23 mei is er een discussieavond met het thema: “Hoe verkoop ik een “vredesmissie” of de “war on terror”? De avond bestaat uit een inleiding door Fred Hamburg en het vertonen van de documentaire “De verkoop van een oorlog”.

Een oorlog zonder propaganda bestaat niet. De “war on terror” is een voorbeeld wat iedereen kan opnoemen zonder dat veel mensen weten wat die term precies inhoudt. Bij vredesmissies hebben veel mensen een ander gevoel, maar klopt dat ook? De bevolking van Nederland en de NAVO bondgenoten verlenen steun aan de “vredesmissie”. Deze steun moet verkregen worden door middel van uitspraken en beelden die wij via de media en regeringsleiders tot ons nemen.
Hierbij wordt mogelijk een vijandsbeeld gecreëerd waarbij de vijand tot een onmenselijke barbaar wordt neergezet en wij als redders van de democratie, verdedigers van de westelijke waarden en nomen en de beschermers van de mensenrechten.

Alle vormen van propaganda worden gebruikt om de bevolking en bondgenoten te overtuigen dat deze oorlog onvermijdelijk is en alleen gericht op bevrijding van de bevolking en het herstellen of het brengen van democratie.

Waaruit bestaat propaganda , hoe moet men zorgen dat deze propaganda ook werkelijk opgepakt wordt door de bevolking, welke middelen gebruikt men en wat is het meest effectief om de bevolking te beïnvloeden?

Inleider
Fred Hamburg is docent besliskunde, studeerde rechten en geneeskunde en schreef verschillende essays over postmodernisme en DNA-technologie. De Pax Americana is zijn eerste politieke essay. Fred Hamburg heeft 19 jaar neurowetenschappen gedoceerd en zal uitleggen hoe mensen leren. Door middel van een neuro-wetenschappelijke leertheorie zal hij de klassieke begrippen waaronder het aanjagen van angst vertalen naar de propaganda en welke hersendelen de belanghebbende moet prikkelen bij het voeren van propaganda die leiden tot instemming van de bevolking om “oorlog of vredesmissies goed te keuren.

Documentaire “De verkoop van een oorlog”
"In De Verkoop van een Oorlog doet Tegenlicht, 5 jaar na dato, een boekje open over bepaalde communicatiestrategieën .De strategie werd bedacht om de internationale gemeenschap te overtuigen dat de oorlog een goede zaak was en dat deze breed gedragen werd.

Het bijwonen van deze discussie avond is gratis en toegankelijk voor iedereen.
Wij hopen door deze discussie avond inzicht te krijgen in de manieren van propaganda voeren en deze ook te herkennen .

Datum: Vrijdag 23 mei 2008
Loactie: Wijkcentrum “De Kruin" Acaciastraat 178a, 2565 KH te Den Haag
Zaal is open om 19.30 uur
Start discussie 20.00 uur
Eind van de avond 23.00 uur