Op verzoek van GroenLinks en D66 gaat het stadsbestuur kijken naar de mogelijkheden om kinderen een schoolontbijt aan te bieden. In Den Haag gaan veel kinderen zonder ontbijt naar school, dat is ongezond en slecht voor de leerprestaties.

GroenLinks en D66 krijgen veel signalen dat een grote groep kinderen niet of slecht ontbijt. Vooral in arme gezinnen wordt het ontbijt vaak overgeslagen. Voor opgroeiende kinderen is een goed ontbijt van groot belang. Een gezond ontbijt levert belangrijke voedingsstoffen, bevordert de concentratie en voorkomt dat kinderen later op de dag veel ongezonde snacks eten.

GroenLinks fractievoorzitter Arjen Kapteijns: “Op een lege maag kun je niet goed leren. Het is schrijnend dat zoveel kinderen hongerig naar school gaan in onze stad. Met een gezond schoolontbijt kan ieder kind de dag goed beginnen.”

D66-raadslid Birgül Özmen sluit zich daarbij aan: “Onderzoek toont aan dat kinderen die goed hebben ontbeten, beter presteren op school. Wij zijn daarom blij dat het college gaat kijken of het mogelijk is kinderen een schoolontbijt aan te bieden.”

Een op de vijf kinderen groeit op in armoede in Den Haag. Maatschappelijke organisaties trekken aan de bel over de situatie van scholieren onder de armoedegrens. Het platform ‘Delen Achter De Duinen’ roept de gemeente op om maatregelen te treffen voor deze kwetsbare groep.