In februari is er een omgevingsvergunning verleend voor het kappen van circa 120 bomen in het weiland bij het Molenslootpad in de Groene Vlietzone van Den Haag. De bomen moeten volgens het college worden gekapt om een tijdelijk (extra) parkeerterrein aan te leggen voor Attractiepark Drievliet en het verleggen van een gasleiding. GroenLinks maakt zich, samen met de bewoners, zorgen over kap van dit grote aantal bomen en verharding van groen voor een tijdelijke parkeerplaats.

De bomen zijn gezichtsbepalend voor dit deel van de Groene Vlietzone en van belang voor de daar verblijvende dieren en vogels, de omwonenden en de vele recreanten. De bomen zijn 13 jaar geleden juist op verzoek van de buurtbewoners geplant als geluidsbarrière tegen de geluidsoverlast van de nabijgelegen rijkswegen A4 en A13 en Attractiepark Drievliet en dienen tevens als luchtfilter. GroenLinks is dan ook van mening dat de bomen niet gekapt mogen worden.

Naar aanleiding hiervan heeft GroenLinks de volgende vragen gesteld:     

 

  1. Is het college op de hoogte van de afgegeven vergunning voor kap van 120 bomen voor de aanleg van een tijdelijk parkeerterrein voor Attractiepark Drievliet en het verleggen van een gasleiding? Graag een toelichting.
  2. Is het college het met GroenLinks eens dat het belangrijk is om het aanwezige groen te koesteren? Graag een toelichting.
  3. Heeft het college onderzocht of het noodzakelijk is alle 120 bomen te kappen? Is hierbij in overweging genomen dat de bomen 13 jaar geleden juist met bovengenoemd doel geplant zijn? In hoeverre is onderzocht of de bomen behouden kunnen blijven danwel, indien noodzakelijk, verplant kunnen worden? Graag een toelichting.
  4. De extra parkeerplekken voor Attractiepark Drievliet zijn slechts een paar weken per jaar nodig. Daarnaast is er aan de Jan Thijssenweg bij de andere ingang van Drievliet een braakliggend, grotendeels verhard, terrein dat bij drukte ingezet kan worden. Ook is er een parkeergarage in de buurt waarvan door bezoekers gebruik kan worden gemaakt. Is het college bekend met de bestaande parkeermogelijkheden aan de Jan Thijssenweg en in de parkeergarage? Wat zijn de bezettingscijfers van zowel het braakliggende parkeerterrein en de parkeergarage? Graag een toelichting.
  5. Heeft het college onderzocht of er alternatieven zijn voor de aanleg van het tijdelijk (extra) parkeerterrein zodat asfalteren/verharden van een groot deel van het weiland en de bomenkap in dit deel van de Groene Vlietzone niet nodig zijn en de natuur behouden kan blijven? Zo ja wat zijn de resultaten van uw onderzoek? Zo nee, waarom niet?
  6. Klopt het dat de gemeente niet heeft overlegd met organisaties zoals “Houdt Vlietlanden Groen” en omwonenden over de kap van de bomen? Zo ja, waarom niet? Graag een toelichting.
  7. Op welke wijze past de voorgenomen kap van de bomen in de beleidsuitgangspunten van het Groenbeleidsplan, het ontwerp Actieplan omgevingslawaai Den Haag 2015-2018  en het Meerjarenplan Groen? Graag een toelichting. 
  8. De bedreigde bomen filteren de door de rijkswegen A4 en A13 en de toekomstige Rotterdamsebaan verontreinigde lucht in dit gebied. De bomen reduceren tevens het verkeerslawaai op natuurlijke wijze. Kan het college aangegeven hoe de luchtvervuiling en het verkeerslawaai in dit gebied op korte termijn wordt aangepakt voor de inwoners van Hoornwijck en Ypenburg, die in de omgeving wonen en recreëren?  Graag een uitbreide toelichting.