De gemeentebegroting is vooral gericht op verdere groei van de stad en dat gaat ten koste van groen en duurzaamheid. GroenLinks vindt dit een onverstandige keuze die de leefbaarheid aantast en de stad minder aantrekkelijk maakt.

Uit de begroting blijkt dat dit college het komende jaar 100 miljoen euro extra in de stad pompt. Dit geld wordt deels besteed om noodzakelijke gaten te dichten, zoals extra kosten van de bijstand. Van wat er overblijft wil het college maar heel weinig besteden aan een groenere en meer duurzame stad.

Fractievoorzitter Arjen Kapteijns:
“Groei staat wederom centraal. Van die 100 miljoen gaan er maar 2 miljoen naar groen en 1 miljoen naar duurzaamheid. Dat houdt niet over. Bomen, schone lucht en het klimaat komen er weer bekaaid vanaf. Dit college maakt niet de keuzes die nodig zijn voor een leefbare en aantrekkelijke stad, maar blijft zich teveel blindstaren op commerciële belangen.”

GroenLinks is ook bezorgd of er voldoende geld is voor goede opvang van statushouders. Kapteijns: “Het bedrag dat beschikbaar gesteld wordt om 2500 statushouders te huisvesten, de taal te leren en op weg te helpen lijkt niet toereikend. Ik vraag mij af of wij nieuwe Hagenaars zo een echte kans geven om op eigen benen te staan.”

Kapteijns is blij dat er geld naar werkgelegenheid gaat. Alleen betreft het een eenmalige investering. De vraag is dus of dit ook op langere termijn mensen aan het werk kan houden. Ook wil GroenLinks dat het effect van alle keuzes op het klimaat inzichtelijk wordt gemaakt. Dat is nodig als Den Haag de gestelde klimaatdoelstellingen serieus neemt.