De GroenLinks-fractie is erg verheugd dat het college geld heeft gevonden om toe te voegen aan het Meerjarenbeleidsplan Kunst en Cultuur. Nu dreigden er een aantal instellingen uit te vallen die tot het hart van de Haagse cultuur behoren, zoals KOO (de Kunst Onderwijs Organisatie), Diligentia en Pepijn, maar ook the Grey Space in the Middle. “We hopen dat deze 5 miljoen het voortbestaan van deze cultuuriconen zeker stelt en zullen hierop doorvragen in het begrotingsdebat”, zo zegt De Vuyst.

“Daarnaast zijn we blij als GroenLinks met de bijzondere aandacht voor vrouwen die zich in een kwetsbare positie bevinden. Zo wil de gemeente 1000 mensen waaronder niet-uitkeringsgerechtigde vrouwen begeleiden naar werk of school. En met de middelen die worden uitgetrokken voor de opvang van vrouwen die met huiselijk geweld te maken hebben laten we zien dat we gericht blijven werken aan een veilige en inclusieve samenleving voor iedereen. Wat we nog wel missen, is hoe de ambitie uit het coalitieakkoord om vrouwenzwemmen te ondersteunen, nu ook concreet wordt.”

 

We lezen in de begroting veel ambities op groen, bijvoorbeeld om komend jaar langs de centrumring op 100 plekken extra groen toe te voegen. Maar ook om weer 1750 bomen uit te delen, iets wat ooit begon als een initiatiefvoorstel van GroenLinks. En met de toenemende hitte door de klimaatcrisis is het vergroenen van 14.000 vierkante meter steen in wijken als Transvaal en Laak een hele gezonde, duurzame maatregel die de stad meer leefbaar maakt. Daarnaast blijven we tientallen miljoenen investeren in de verduurzaming van de stad, bijvoorbeeld bij het verduurzamen of isoleren van 10.000 woningen. “Het verduurzamen van woningen is niet alleen goed voor het terugdringen van de uitstoot van CO2, maar het zorgt ook voor een lagere energierekening zodat mensen iets overhouden aan het einde van de maand.”

Tot slot: het college gaat verder met het in praktijk brengen van 30 km/u als maximumsnelheid op straat, met 80% van de straten die hieronder vallen. De Vuyst: “Volgend jaar gaan we weer meer straten opwaarderen van 50 km/u naar 30 km/u. Dat maakt de stad veiliger voor fietsers en voetgangers. We zijn mooi op weg, maar we blijven hiervoor strijden tot elke straat 30 km/u is geworden”.