[Persbericht] - Voor het zesde jaar op een rij is vandaag het Meldpunt Vuurwerkoverlast gelanceerd. Geluidsoverlast, vuurwerkschade en andere overlast door vuurwerk kunnen bij dit digitale loket gemeld worden. Het meldpunt is een initiatief van 30 lokale GroenLinks-fracties, waaronder GroenLinks Den Haag.

GroenLinks pleit al jaren voor een verbod op consumentenvuurwerk omdat het te veel overlast en onverantwoord hoge risico’s met zich meebrengt. In het debat over vuurwerk krijgt GroenLinks steeds meer bijval. Onlangs bracht de Onderzoeksraad voor Veiligheid een rapport uit met de aanbeveling om knalvuurwerk en vuurpijlen te verbieden. Ook artsenorganisaties, burgemeesters en de politie bepleiten het aan banden leggen van vuurwerk.

In een groot onderzoek van de gemeente Den Haag, gaf slechts 30% van de ruim 13.000 ondervraagden aan het belangrijk te vinden zelf vuurwerk te mogen afsteken. Daartegenover staat dat 80% overlast ervaart.

Fractievoorzitter Arjen Kapteijns: “De balans is helemaal zoek, het plezier dat sommigen hieraan beleven staat in geen enkele verhouding meer tot de overlast en het gevaar. Ieder jaar is de schade enorm en lopen mensen ernstige verwondingen op. Veel mensen durven de straat niet meer op, dieren raken van slag en voor mensen met een longaandoening is het echt afzien.”

Als veilig alternatief op consumentenvuurwerk zou GroenLinks Den Haag graag zien dat er meer professionele vuurwerkshows georganiseerd worden zoals deze jaarwisseling bij de Hofvijver, op Scheveningen en in Laak. Arjen Kapteijns: “ Het wordt tijd de jaarwisseling op een andere manier te gaan vieren zodat het weer een feest wordt waar iedereen van kan genieten. Wat ons betreft krijgt ieder stadsdeel zijn eigen vuurwerkshow en komen er veel meer vuurwerkvrijezones.”

Meldingen kunnen gedaan worden op de website vuurwerkoverlast.nl. Het Meldpunt Vuurwerkoverlast blijft tot 3 januari 2018 open.