GroenLinks vindt het parkeerkader van wethouder Smit onvoldoende duurzaam en onvoldoende rechtvaardig en diende bij de behandeling op 17 december in de raad twee amendementen in om het plan te verbeteren.

Het parkeerkader is onvoldoende duurzaam om de doelstelling van

CO2-neutraliteit in 2050 te bereiken. GL sprak in het eerste amendement

uit dat het parkeerbeleid ingezet moet worden als een instrument om CO2-

reductie te bevorderen.

Concreet betekent dat minder autorijden en meer fietsen en wandelen. Het

gaat daarbij om maatregelen die de bewoner ‘uit de auto duwen’ en

‘op de fiets trekken’.

 

GroenLinks pleitte in het tweede amendement voor het kostendekkend maken

van het systeem van parkeervergunningen voor bewoners. Dit kan door de

tarieven te bepalen op € 6.- voor de eerste vergunning en € 52,50 voor

de tweede.

Ook vroeg de partij het college bij motie om bij het bepalen van de

parkeernormen voor woningen rekening te houden met de mate van

ontsluiting door het Openbaar Vervoer van de betreffende wijk. Die motie

werd aangenomen.

 

Omdat beide amendementen niet werden aangenomen, stemde GroenLinks in

de raadsvergadering van 17 december tegen de plannen van het college.

Maar met de steun van onder andere de PvdA en VVD haalde het parkeerkader

het toch.