[Persbericht] - De opvang van dakloze mensen in Den Haag is ver onder de maat. Dat concludeert de rekenkamer na onderzoek. GroenLinks in de Haagse gemeenteraad is geschokt over het vernietigende rapport. Nog voor de verkiezingen moet worden ingegrepen, vindt de partij.

Fractievoorzitter Arjen Kapteijns: “De conclusies zijn diep schokkend. Dit college heeft wanbeleid gevoerd en is nalatig geweest. Wethouder Karsten Klein heeft echt iets uit te leggen. GroenLinks heeft al vaker aan de bel getrokken, maar het blijkt nog erger te zijn we dachten. Ik vind het onverteerbaar dat dit college zo omgaat met de meest kwetsbare mensen in onze stad.”

Slechter af in de opvang

Uit het onderzoek blijkt dat daklozen er doorgaans op achteruit gaan in de noodopvang. Hun situatie verslechtert omdat mensen met heel uiteenlopende problemen samen ondergebracht worden zonder deskundige ondersteuning. Economische daklozen, mensen met een verslaving en daklozen met psychische problemen worden op dezelfde plek opgevangen. Twee derde van de mensen verlaat de noodopvang zonder de hulp gekregen te hebben die nodig is.

De rekenkamer stelt dat de gemeente geen grip heeft op de maatschappelijke opvang en niet genoeg doet om structurele oplossingen te bieden. Gemiddeld duurt het zo’n vier maanden om vanuit de noodopvang een plek te krijgen in een reguliere opvangvoorziening. Deze opvangvoorzieningen zitten overvol omdat er een tekort is aan (betaalbare) zelfstandige woningen. Verder is het rapport zeer kritisch over de wijze waarop subsidie en financiering toegekend wordt aan zorgaanbieders.

Direct actie nodig

GroenLinks wil dat het college direct actie onderneemt, nog vóór de verkiezingen. De partij stelt misstanden in de maatschappelijke opvang al langer tijd aan de kaak. Kapteijns vroeg bijvoorbeeld onlangs nog om uitleg over nieuwe bureaucratische regeltjes voor mensen die zelf geen woonadres hebben en tijdelijk de opvang als adres willen gebruiken op formulieren.

Onderzoek rekenkamer 'Van de straat'