Heleen Weening (GroenLinks) en Joris Wijsmuller (Haagse Stadspartij) zijn van mening dat een autoluwe binnenstad lastig te realiseren is wanneer je een groot aanbod aan parkeergarages over het centrum verspreid handhaaft. Zij willen graag de andere raadsleden prikkelen om ook met die bril naar het Haagse parkeerbeleid te kijken en hebben de parkeergarage aan de Veerkade om laten toveren tot een bedrijfsverzamelgebouw met 50 woningen.
Weening: “Wij vragen ons af of het wenselijk is te streven naar zowel een autoluwe binnenstad als een binnenstad met een groot aantal parkeergarages. Is het verstandig om een parkeerroute in een autoluwe binnenstad te willen behouden? Kan een verkeerscirculatieplan waarbij alle binnenstedelijke parkeervoorzieningen worden gehandhaafd leiden tot de gewenste kwaliteit van lucht en openbare ruimte? En in hoeverre zijn naast de geplande ondergrondse garages rond openbaar vervoersknooppunt Centraal Station en een mogelijke uitbreiding van de Malieveldgarage ook nog bovengrondse garages noodzakelijk?
Wijsmuller: “In ieder geval staat vast dat de druk op de binnenstad groot is en dat dit consequenties heeft voor de kwaliteit van de openbare ruimte. We moeten keuzes maken en hierbij rekening houden met de actuele discussies over luchtkwaliteit en het verwezenlijken van de woningambities. “
Om de discussie over het parkeerbeleid in samenhang met andere beleidsvoornemens te prikkelen hebben de twee raadsleden aan hun collega’s van de commissie verkeer het ontwerp P2.0 aangeboden. P2.0 is het voorstel voor hergebruik van de parkeergarage aan de Amsterdamse Veerkade als bedrijfsverzamelgebouw plus 50 woningen (zie foto).
Het ontwerp is gemaakt door In Situ architecten.