De Haagse gemeenteraadsfracties van VVD en GroenLinks vinden dat de huidige dienstauto’s van de burgemeester en wethouders moeten worden ingeruild voor milieuvriendelijkere exemplaren. Wat de VVD en GroenLinks betreft is elke auto met aardgas- of hybridemotor een goed alternatief voor de huidige dienstauto's.

Het college heeft in 2005 besloten het gemeentelijk wagenpark ‘op te schonen’ door zo veel mogelijk op aardgas te gaan rijden. Dat is beter voor de luchtkwaliteit in de stad.

GroenLinks-raadslid David Rietveld: "Een fietsende wethouder is natuurlijk het mooist, maar als het niet anders kan dan wel op z'n schoonst!"

VVD-raadslid Bart de Liefde: “De VVD wil net als het college graag een schonere lucht in de stad. Ik snap daarom niet dat de wethouders zelf niet milieuvriendelijker rijden. Zij moeten toch het goede voorbeeld geven?”

De gemeente wil vóór 2010 zo'n 350 gemeentelijke auto's op aardgas laten rijden. De twee partijen willen weten hoeveel van deze 350 wagens nu al op aardgas rijden en of de ‘opschoning’ van het wagenpark volgens plan verloopt.

De volledige vragen van GroenLinks en VVD aan het College:

De gemeente Den Haag bezit flink wat auto’s en wil dat deze voor 2010 zo energiezuinig en milieuvriendelijk mogelijk rijden. Doel is het verminderen van de uitstoot van stikstofoxides, fijnstof en CO2. De gemeente Den Haag heeft ervoor gekozen op korte termijn over te schakelen op aardgas en hybride aandrijving. Aardgas is een schone brandstof met minder CO2-uitstoot en andere vervuilende stoffen. Aardgas is voor VVD en GroenLinks echter een tussenoplossing, het is immers nog steeds een fossiele brandstof. Het gemeentelijk wagenpark moet op termijn volledig op waterstof rijden.

Tussen nu en 2010 gaan ongeveer 350 gemeentelijke auto's over op aardgas. Om die auto's van brandstof te voorzien is recentelijk een tankstation voor aardgas in Den Haag geopend. VVD en GroenLinks onderschrijven het gemeentelijke beleid en zien graag dat het college het goede voorbeeld geeft.

Sinds vorig jaar rijdt het college van B&W in dienstauto’s zonder aardgasmotor. In de markt voor zakelijke auto’s leveren diverse merken al langere tijd modellen mèt aardgasmotor. Ook zijn er diverse auto’s met hybridemotor beschikbaar, zoals de Honda Civic Hybrid en Toyota Prius. VVD en GroenLinks vragen zich af waarom het college vorig jaar geen auto’s mèt aardgas- of hybridemotor heeft aangeschaft.

Op grond van artikel 38 van het Reglement van Orde hebben de fracties van VVD en GroenLinks de volgende vragen:

1. Is het college met ons van mening dat zij het goede voorbeeld moet geven door zich in dienstauto’s mèt aardgas- of hybridemotor te laten vervoeren? Zo nee, waarom niet?

2. Is het college bereid nog dit jaar over te stappen op een milieuvriendelijkere dienstauto? Zo nee, waarom niet en op welke termijn wel?

3. Hoeveel van de 350 geplande gemeentelijke voertuigen rijden al op aardgas? Is dit conform de planning van de gemeente? Zo nee, waarom niet?