In  wijken als Transvaal,  Laak  en Moerwijk ondervinden veel bewoners overlast van zwerfafval en grofvuil op straat. GroenLinks vindt de verschillen tussen wijken te groot en komt met voorstellen om deze tweedeling aan te pakken.

Rondwaaiende plastic tasjes en grofvuil dat dagenlang midden op straat blijft staan: in veel wijken op het Veen zijn de straten lang niet altijd even schoon. Tegelijkertijd kennen wijken als Bezuidenhout en Vogelwijk een veel schoner straatbeeld. Bij veel bewoners in wijken als Laak of Transvaal roept dit een gevoel op van een dubbele standaard waarbij hun buurt buiten de boot lijkt te vallen. Fractievoorzitter Arjen Kapteijns (GroenLinks): “Deze signalen krijgen we veel en dit horen we ook van bewoners tijdens de schoonmaakacties die we hebben gehouden. Wij zien een Haagse afvalkloof ontstaan waarin niet elke wijk de aandacht krijgt die het verdient.”   Dubbele standaard GroenLinks wil daar verandering in brengen. Eerder kondigde wethouder Van Tongeren na vragen van Kapteijns al aan dat de gemeente een proef gaat beginnen met het plaatsen van grofvuilcontainers bij zogeheten afvalhotspots. Zo kunnen bewoners hun grofvuil in de wijk aanbieden zonder een afspraak te hoeven te maken.   Dat is een mooie stap vooruit, maar wat GroenLinks betreft is er meer nodig voor de gemeente om de verschillen in het straatbeeld te verkleinen. GroenLinks stelt voor om bij elke wijk minstens een 7 als beoordeling van de bewoners na te streven, en bij wijken die lager scoren meer inzet vrij te maken voor het ophalen van afval en schoonvegen van de straten. “In de meer toeristische delen van de stad wordt nu een extra hoge kwaliteit nagestreefd, terwijl veel wijken in Den Haag een onvoldoende halen bij de beoordelingen van bewoners.“, aldus Kapteijns. "De gehele stad heeft recht op een schoon straatbeeld. Laten we de extra inzet plegen waar dit het hardst nodig is, we moeten keuzes maken om de afvalcrisis aan te pakken.”   Donderdag debatteert en stemt de gemeenteraad over de nieuwe begroting. GroenLinks zal hier ook met het voorstel komen om bij de voorlichting over afval rekening te houden met de taal die mensen spreken of om met pictogrammen te werken, zodat anderstalige bewoners beter weten wat er van hen verwacht wordt.   Update: beide moties zijn met ruime steun aangenomen.