Zodra de aanvraag voor de kap van 24 bomen aan Plein 1813 door de gemeente werd gepubliceerd, heeft GroenLinks om opheldering gevraagd. Er zou sprake zijn van bodemvervuiling en om de grond te kunnen reinigen moesten er 24 oude bomen sneuvelen. Na nadere bestudering van de aanvraag blijkt kap helemaal niet nodig. Fractievoorzitter Inge Vianen reageert opgelucht.

“GroenLinks is opgelucht dat de bodem kan worden gereinigd zonder bomenkap. Hieruit blijkt maar weer hoe belangrijk het is om de situatie grondig te bekijken.”

Vianen zegt keer op keer aan te bel te blijven trekken als bijzondere bomen met kap worden bedreigd. “Samen met inwoners moeten we ons blijven verzetten. Alleen dan zal het college er zich bewust van worden dat de stad niet zit te wachten op de kap van oude en karakteristieke bomen!”

Diepe reiniging van de bodem aan Plein 1813 blijkt uiteindelijk niet nodig. Verwijdering van de toplaag en afdekken met worteldoek is voldoende.