[Persbericht] - GroenLinks, PvdA en de Haagse Stadspartij in de Haagse gemeenteraad willen dat iedere Haagse scholier huiswerkbegeleiding of examentraining kan krijgen als dat nodig is. Nu is dit voor kinderen uit arme gezinnen vaak niet haalbaar omdat ouders de hoge kosten niet kunnen betalen.

De partijen willen dat Haagse minimagezinnen hier voortaan ondersteuning voor krijgen van de gemeente.

Arjen Kapteijns (fractievoorzitter GroenLinks Den Haag):
“Vaak heeft een kind net een beetje extra uitleg of hulp nodig. Veel kinderen zijn gebaat bij huiswerkbegeleiding of examentraining. Nu hebben kinderen met rijke ouders een grotere kans van slagen dan kinderen uit arme gezinnen. Aan deze ongelijkheid moet een einde komen.“

Martijn Balster (fractievoorzitter PvdA Den Haag):
“Wij willen dat alle Haagse kinderen een eerlijke kans krijgen in het onderwijs. Wij roepen de wethouder daarom op om bij de aankomende onderwijsplannen met een oplossing te komen.”

Het gemiddelde tarief voor een uur bijles ligt rond de €25. Voor anderhalf uur bijles per week, betalen ouders per kind dus al snel €150 per maand. Voor huiswerkbegeleiding zijn de kosten nog hoger dit kost gemiddeld ca. €300 per kind, per maand voor twee tot drie keer begeleiding per week. Examentraining kost doorgaans eenmalig tussen de €260 en €350 per vak.

GroenLinks, PvdA en de Haagse Stadspartij dienen hiertoe donderdag in de gemeenteraad gezamenlijk een voorstel in. Naar verwachting zal een ruime meerderheid van de gemeenteraad het voorstel steunen.