Er gaat veel mis bij schuldhulpverlening in Den Haag waardoor mensen met schulden steeds verder in de problemen komen. GroenLinks wil meer oog voor de effectiviteit, klantvriendelijkheid en deskundigheid van de sociale dienst en de gemeentelijke kredietbank.

De Haagse Rekenkamer stelde vast dat de schuldhulpverlening in Den Haag tekortschiet. Voor mensen met financiële problemen is het vaak te moeilijk om hulp te krijgen. Het college heeft nu een plan opgesteld om dit te verbeteren.

GroenLinks-fractievertegenwoordiger Mariët Herlé is hier blij mee maar benadrukt dat er in de praktijk nog veel misgaat: “Mensen worden van het kastje naar de muur gestuurd of te laat geholpen. Hierdoor lopen hun schulden steeds verder op.”

GroenLinks wil betere training voor medewerkers van de sociale dienst en de gemeentelijke kredietbank. Ook wil Herlé dat de klantvriendelijkheid en deskundigheid van medewerkers gemonitord worden. “Als je de dienstverlening echt wil verbeteren dan is een plan op papier niet genoeg. Je moet ook weten hoe het in de praktijk uitpakt en daar is nu niet genoeg zicht op.”