GroenLinks heeft het college vragen gesteld over het aantal oplaadpunten voor elektrische fietsen (e-bikes) in Den Haag. Volgens GroenLinks is het onduidelijk welke faciliteiten voor de elektrische fiets er nu in de hofstad te vinden zijn.

“De elektrische fiets is een modern en duurzaam stadsvervoersmiddel dat voor zowel ouderen als mensen die grote afstanden moeten afleggen uitkomst biedt. Ook kan het een milieuvriendelijk alternatief zijn voor het toenemend aantal bezorgdiensten die gebruik maken van vervuilende auto’s en scooters.  Meer en duidelijker aangegeven oplaadpunten helpt om mensen uit de auto en op de fiets te krijgen.” aldus fractievoorzitter Arjen Kapteijns.

Uit een onderzoek door GVK voor Univé dat 47% van de mensen bereid is 25 kilometer te fietsen voor woon-werkverkeer, als dat op een elektrische fiets kan (1). De verkoop van elektrische fietsen is in 2015 met ruim 16 procent gestegen, vier keer zo groot als de normale vraag naar fietsen (2).

1 https://www.elektrischefietsen.com/2016/e-bike-van-de-zaak-biedt-uitkomst-voor-woon-werkverkeer/

2 https://www.elektrischefietsen.com/2015/verkoop-e-bikes-groeit-met-ruim-16-procent/

In de bijlage vind je de vragen die GroenLinks Den Haag aan het college heeft gesteld.