Er komt een einde aan het stoepkrijtverbod in Den Haag. Het voorstel van GroenLinks om het verbod op te heffen kreeg donderdag brede steun in de gemeenteraad. Het stadsbestuur weigerde aanvankelijk de regel te schrappen maar moet zich neerleggen bij het besluit van de raad.

GroenLinks Den Haag trok in april aan de bel toen bleek dat het gebruik van stoepkrijt in de openbare ruimte verboden is. Volgens de APV (Algemene Plaatselijke Verordening) moet je hier officieel toestemming voor hebben. Een volstrekt overbodig en betuttelend verbod volgens GroenLinks.

GroenLinks is blij dat het onnodige verbod geschrapt wordt. Fractievoorzitter Arjen Kapteijns: “Het was natuurlijk te zot voor woorden dat je officieel toestemming moest vragen om te mogen stoepkrijten. Betutteling ten top! Mooi dat deze onzinnige regel de prullenmand in gaat”.

Ook straatkunstenaar Gert-Jan van der Kooij is opgelucht. Van der Kooj had de fractie van GroenLinks Den Haag benaderd omdat hij regelmatig door de politie werd weggestuurd en bij de gemeente aanliep tegen bureaucratie. Gert-Jan van der Kooij: “Ik kan nu in alle vrijheid mooie tekeningen maken. Echt tof dat het geregeld is!”

De kwestie trok recent veel aandacht en veroorzaakte een golf van verontwaardiging. Gerard Ekdom van NPO radio 2 lanceerde een nationale stoepkrijtdag en op verschillende plekken werden stoepkrijtdemonstraties gehouden.

Het verbod op stoepkrijten in de openbare ruimte is een van de standaardregels die in veel Nederlandse gemeentes geldt. In een aantal andere grote steden is de APV al aangepast op dit punt. Breda, Leiden, Groningen, Apeldoorn en Leeuwarden gingen Den Haag voor in het legaliseren van stoepkrijt.