[Persbericht] - GroenLinks in de Haagse gemeenteraad is verbijsterd over de plannen van wethouder Boudewijn Revis om mogelijk aan minimaal acht kades de bomen te kappen. Na alle ophef over de kap van bomen in de stad is dit niet uit te leggen, aldus fractievoorzitter Arjen Kapteijns.

Veel kademuren zijn verzwakt en moeten de komende jaren aangepakt worden. Wat GroenLinks betreft moet het behoud van bomen hierbij het uitgangspunt zijn. Daar ziet de partij weinig van terug in de huidige plannen. Fractievoorzitter Arjen Kapteijns: “Er zijn innovatieve methodes om bomen te sparen en genoeg marktpartijen met de juiste expertise. Niemand bestrijdt het belang van bomen voor onze stad, dan kan het niet zo zijn dat we al bij voorbaat accepteren dat de bomen het loodje leggen. Dit moeten we als stad echt beter aanpakken.”

De kap van bomen leidt in Den Haag keer op keer tot veel protesten van bewoners, juridische procedures en hevige politieke discussie. Zo was er recent nog veel onrust over de kap van bomen aan de Veenkade en de Toussaintkade. Kapteijns: “De wethouder lijkt hier bijzonder weinig van geleerd te hebben en grijpt weer meteen naar de kettingzaag. Het loont voor iedereen dit voortaan anders te doen.”

GroenLinks kondigt aan volgende week een voorstel in te gaan dienen om de onnodige kap van bomen te voorkomen.