Het onderwerp luchtkwaliteit is al enige tijd onderwerp van gesprek in de Haagse gemeenteraad, met name ook ten aanzien van de Amsterdamse en Stille Veerkade. Tijdens de behandeling van het Plan van Aanpak Luchtkwaliteit heeft de wethouder VBM toegezegd de kades in kwestie te willen herinrichten om de bestaande verkeersproblematiek aan te pakken.

Ook onze fractie heeft over de verkeerskundige problemen op deze locatie nagedacht. GroenLinks beschouwt een totale afsluiting van de Amsterdamse en Stille Veerkade voor auto-, vracht-, en busverkeer als een mogelijke optie, waarbij wij ook andere opties niet willen uitsluiten.
We zijn van mening dat de effecten van een totale afsluiting derhalve voor de Haagse burgers en de Haagse gemeenteraad bekend moeten zijn voordat een plan voor de herinrichting van dit gebied gepresenteerd wordt.

Wij willen daarom- onder nader te bepalen voorwaarden- pleiten voor een proefafsluiting van de Amsterdamse en Stille Veerkades. Bij deze kondigen wij aan over de genoemde proefafsluiting een interpellatie te zullen houden tijdens de raadsvergadering van 10 maart.

Het interpellatieverzoek ziet er als volgt uit:

Geachte voorzitter,

 Bij deze willen wij vragen voor de raadsvergadering van donderdag aanstaande 10 maart 2005 een interpellatie van de raadsfractie GroenLinks op de agenda te plaatsen. Onderwerp is een proefgewijze afsluiting van de Amsterdamse en Stille Veerkade als mede van de Dunne Bierkade/ Groenewegje voor het autoverkeer.

 De fractie GroenLinks beoogt hiermee beter zicht te krijgen op de verkeersstromen door het Haagse Centrum en hoopt dat op basis van deze proef conclusies getrokken kunnen worden over een betere verkeerskundige inrichting van de binnenstad.

 Ten gevolge van dit verzoek richt ik de volgende vragen aan u:

 Is het college samen met GroenLinks van mening dat de luchtvervuiling door het auto- en vrachtverkeer op de Amsterdamse en de Stille Veerkade de gestelde normen duidelijk overschrijdt?

  1. Betekent dit dat de gezondheid van de bewoners in dit gebied door de sterke luchtvervuiling aangetast zou kunnen worden?
  2. Is het college ook met GroenLinks van mening dat het huidige verkeersvolume op de Amsterdamse en Stille Veerkade de capaciteit van deze wegen duidelijk overschrijdt?
  3. Deelt het college de mening van GroenLinks dat op de lagere termijn ten aanzien van de verkeersafwikkeling in de Haagse binnenstad een andere invulling dan de huidige gevonden moet worden?
  4. Meent het college even als GroenLinks niet ook dat de CentrumRing ten behoeve van een soepele verkeersafwikkeling beter benut zou moeten worden?
  5. Vindt het college dat hiertoe alle alternatieven op hun effectiviteit en werkbaarheid onderzocht moeten worden?

GroenLinks zal ten behoeve van een proefgewijze afsluiting voor het autoverkeer van de Amsterdamse en Stille Veerkade een motie indienen.

De volledige notitie vindt u hier.