Regelmatig zijn de kaartjesautomaten in de Randstadrailvoertuigen defect. De reiziger mag, ondanks een defecte automaat, wel beboet worden. Ten onrechte, vindt GroenLinks.
“De HTM moet ervoor zorgen dat de automaten goed werken. En is het apparaat kapot, dan is dat het probleem van de HTM, niet van de gebruiker”, aldus GroenLinks-fractievoorzitter Heleen Weening.
Weening vindt het onterecht om reizigers te beboeten als de HTM zijn zaken niet op orde heeft. “Zo worden mensen niet gestimuleerd om vaker het openbaar vervoer te pakken”, aldus Weening.
De schriftelijke vragen van Heleen aan het College:
1. Kunt u aangeven hoe vaak de kaartjesautomaten in de Randstadrail defect zijn?
2. Kunt u aangeven hoeveel boetes er zijn uitgedeeld ten gevolge van defecte kaartjesmachines?
3. Bent u het met GroenLinks eens dat het onacceptabel is als er boetes worden uitgedeeld in Randstadrail voertuigen waar de kaartjesautomaten defect zijn?
4. Bent u bereid met de HTM om tafel te gaan zitten om deze onwenselijke situatie te beëindigen? Graag een nadere toelichting.