De bewoners uit de wijk ‘De Bras’ in Ypenburg hebben van de gemeente bericht ontvangen over de ontwikkelingen rond een verkeersluwe Brasserskade. Een verkeersluwe Brasserskade is bewoners toegezegd, zo blijkt uit het stedenbouwkundige plan van 1996, zodra deze kade geen hoofdontsluitingsfunctie meer zou hebben. Dat is zeer binnenkort, met de opening van de Braslaan, het geval.

De bewoners hebben nu echter een brief ontvangen van de gemeente, waaruit blijkt dat door zogenaamd voortschrijdend inzicht bij de gemeente de vraag is gerezen of het autoluw maken van de Brasserskade nu, danwel op termijn moet plaatsvinden. De brief vermeldt verder dat definitieve besluitvorming plaatsvindt in het begin van 2013.

Heleen Weening heeft het colleeg de volgende vragen gesteld:

Doel van het aanleggen van de Braslaan is het afronden van de ringstructuur, zodat de verkeersdruk in het centrum en de woongebieden van Nootdorp-Ypenburg afneemt. GroenLinks is voorstander van zo verkeersluw mogelijke woonwijken. Dit betekent bereikbaar voor bestemmingsverkeer, maar niet geschikt voor doorgaand verkeer.

1. Deelt het college de mening van GroenLinks over verkeersluwe woonwijken? Graag een nadere toelichting.

2. Kan het college aangeven wat in de brief bedoeld wordt met ‘voortschrijdend inzicht’?

In de brief staat dat de gemeente de Brasserskade het komende jaar open wil houden, in 2012 het verkeer gaat monitoren en dan begin 2013 een definitief besluit neemt over het al dan niet verkeersluw maken van de Brasserskade.


3. Kan het college aangeven waarom er niet andersom wordt geredeneerd, dus eerst de toezegging uit het stedenbouwkundige plan waarmaken en die uitvoering, een autoluwe Brasserskade, een jaar lang monitoren? Graag een toelichting.

4. Is het college bereid de werkwijze om te draaien, zoals vermeld in vraag 3? Zo nee, waarom niet?

De brief van de gemeente is als pdf-document bijgevoegd.