In Den Haag komt autodelen op als alternatief voor autobezit. Autodelen kan ook een goede manier zijn om elektrische auto’s voor alle beurzen mogelijk te maken. GroenLinks ziet dat Den Haag de landelijke koppositie kwijtraakt aan andere steden. 

Daarom stelt ze voor om elektrisch autodelen een boost te geven dankzij een gratis parkeervergunning. Raadslid Maarten De Vuyst: “Zo willen we elektrisch autodelen laten groeien, tot een serieus en grootschalig alternatief. Hiermee kunnen we de stad meer leefbaar maken."

Van bezit naar gebruik

Nu kost een parkeervergunning voor elektrisch autodelen ongeveer 30 euro per maand. Door deze gratis te maken, kan de milieuvriendelijke variant een aantrekkelijk alternatief worden voor het klassieke autobezit. Volgens cijfers van de gemeente worden momenteel ongeveer 1% van de Haagse auto’s ‘gedeeld’ door bewoners. Dit gebeurt in veel verschillende vormen: zo kunnen Hagenaars via Buurauto een buurtcoöperatie starten, terwijl Greenwheels deelauto’s op grotere schaal aanbiedt. Ook kunnen Hagenaars die een auto bezitten via de proef Vrijstraat voor een paar maanden uitproberen hoe het is om een auto te delen met buurtbewoners.

Oplossing voor veel problemen

Auto’s worden nu gemiddeld dagelijks maar 1 uur gebruikt, en staan daarom 23 uur ongebruikt in een nu al vol geparkeerde stad. De overvloed aan auto’s brengt veel problemen met zich mee, zoals ruimtetekort en relatief hoge kosten per auto.

Elektrisch autodelen biedt hier een mooi alternatief voor. Niet alleen wordt de vraag naar parkeerplekken lager wanneer meerdere mensen één auto gebruiken: het zorgt ook voor een betere luchtkwaliteit, is vaak goedkoper en het maakt nieuwe ruimte vrij voor groen en fietsparkeerplaatsen. De Vuyst: “Een schone lucht vinden wij als GroenLinks essentieel. Luchtvervuiling tast de gezondheid van iedere bewoner van Den Haag aan. Bovendien kunnen kleinschalige auto deelinitiatieven ook leiden tot meer verbinding onder buurtbewoners.’

Het GroenLinks raadslid heeft over het onderwerp vragen gesteld in de Haagse gemeenteraad. Naast het gratis maken van de parkeervergunning heeft De Vuyst onder andere de lange wachttijd voor gereserveerde parkeerplaatsen en de mogelijkheid voor de gemeente om haar eigen auto’s te gaan delen, aangekaart.