[Persbericht] - Binnen een paar dagen zijn al meer dan 500 klachten van Hagenaars binnengekomen op het Meldpunt Vuurwerkoverlast (vuurwerkoverlast.nl) van GroenLinks. Hiermee is Den Haag de stad met het hoogste aantal meldingen van overlast in heel Nederland.

In totaal staat de teller nu op ruim 15.000 klachten uit heel het land. Na Den Haag volgen Amsterdam, Rotterdam en Utrecht. De meeste klachten gaan over extreem harde knallen van vuurwerkbommen. Veel mensen durven de straat niet meer op en schrikken ’s nachts wakker van het geknal. Daarnaast raken veel (huis)dieren erg van slag van vuurwerk.

Fractievoorzitter Arjen Kapteijns: “Dat Den Haag bovenaan deze lijst staat laat zien dat er nu echt iets moet gebeuren nu. Het vuurwerk wordt steeds zwaarder, we krijgen veel meldingen binnen van mensen bij wie de ramen er zowat uitspringen. En de politie heeft niet genoeg capaciteit om echt op te treden.”

Op het meldpunt zijn meerdere klachten binnengekomen over het gebrek aan handhaving in Den Haag. “De politie is in geen velden of wegen te bekennen”, “van enig politie-ingrijpen is niets te merken” en “de politie bellen heeft geen zin”, zijn een aantal van de commentaren.

Er wordt niet alleen op straat al veel vuurwerk afgestoken maar ook in speeltuinen, parken en natuurgebieden. Zo zijn er klachten over overlast in wijkpark de Verademing, in de Nieuwe Scheveningse Bosjes en in het natuurgebied rond de Uithof.

GroenLinks pleit er al jaren voor om consumentenvuurwerk in Den Haag aan banden te leggen. Arjen Kapteijns: “We moeten dit echt anders aanpakken. De overlast is enorm en de risico’s zijn onaanvaardbaar hoog. Ieder jaar is de schade gigantisch en raken mensen ernstig verwond. Het liefst zien wij een landelijk verbod op consumentenvuurwerk. Tot die tijd kunnen we in Den Haag een hoop ellende voorkomen door meer vuurwerkvrije zones aan te wijzen en meer professionele vuurwerkshows te organiseren zoals die op de Hofvijver, in Scheveningen en in Laak.“

Het Meldpunt Vuurwerkoverlast is een initiatief van 30 lokale GroenLinks-fracties, waaronder GroenLinks Den Haag. Meldingen kunnen gedaan worden op de website vuurwerkoverlast.nl. Het Meldpunt Vuurwerkoverlast blijft tot 3 januari 2018 open.