Milieuzone is bittere noodzaak
Parijs, Londen en Berlijn: alle drie hebben ze strenge milieuzones. De meest vervuilende auto's en busjes komen daar simpelweg de stad niet meer in. Waarom? Omdat deze wereldsteden de gezondheid van hun inwoners niet in gevaar willen brengen door de uitlaatgassen van auto’s. Langdurige blootstelling aan zelfs lage concentraties luchtvervuiling leidt namelijk tot longkanker, astma, hart- en vaatziekten en verminderde longfunctie. Bovendien kan luchtvervuiling vroeggeboorte veroorzaken en tot verminderde leerprestaties bij kinderen leiden.
Alle reden dus voor strenge maatregelen. Zo wordt in Berlijn niet alleen vrachtverkeer uit het centrum geweerd, maar mogen ook de meest vervuilende personenauto’s er niet in. Toen in Parijs de concentraties fijn stof in de lucht hoog waren, mochten alleen auto's de weg op met een nummerbord dat eindigt met een even cijfer; de dag erna mochten alleen de oneven nummers de weg op. En Londen lanceerde eind vorig jaar zelfs een ultra-low milieuzone waar alleen nog de allerschoonste auto’s in mogen.
Internationale stad Den Haag heeft ook een milieuzone. En daar houdt de vergelijking met Parijs, Londen en Berlijn dan ook op. Want vervuilende bestelbusjes en personenauto’s mogen nog steeds de stad in en op de centrumring rijden nog altijd veel vieze vrachtwagens. Op verzoek van de gemeenteraad liet het college daarom een onderzoek uitvoeren naar de effecten en kosten van uitbreiding en intensivering van de milieuzone. De uitkomsten daarvan waren duidelijk: de uitbreiding tot en met de centrumring heeft een groot effect op de luchtkwaliteit. Intensivering door bestelbusjes te weren, verdubbelt het effect zelfs. Dat komt doordat in de huidige milieuzone ongeveer 6 à 7 keer zoveel bestelbusjes rondrijden als vrachtwagens.
De kosten blijken ook reuze mee te vallen. Die bedragen voor uitbreiding eenmalig ongeveer €350.000 en jaarlijks €90.000. Als de milieuzone geïntensiveerd wordt, zullen naar verwachting 3.750 eigenaren van bestelbusjes een beroep doen op financiële compensatie. Bij een compensatiebedrag van €1.000 zal dit de gemeente 3,75 miljoen euro kosten. Al met al bedragen waar een stad met een totale begroting van 2,5 miljard euro zich geen grote zorgen over zou hoeven maken. Dat is goed nieuws.
Maar dan nu het slechte nieuws. In het coalitieakkoord staat: “De bestaande milieuzone wordt niet uitgebreid.” Tijdens een debat in de Haagse raad lieten D66 en HSP weten dat dat het gevolg is van onderhandelingen. Maar over volksgezondheid onderhandel je niet, dat weten zelfs de grootste wereldsteden. Een milieuzone is geen luxe, maar bittere noodzaak.
Inge Vianen
Fractievoorzitter GroenLinks Den Haag
Lees meer op https://denhaag.groenlinks.nl/nieuws/uitbreiding-milieuzone-noodzakelij…