Al jarenlang protesteren bewoners uit Ypenburg tegen de komst van een helihaven in hun wijk. Ze vrezen geluidsoverlast van dalende en opstijgende helikopters in de dichte nabijheid van hun woningen. Ook over de veiligheid leven vele vragen: wat zijn de risico’s voor automobilisten die op het Prins Clausplein een helikopter laag over zich zien vliegen? Of voor het dicht bij de helihaven gevestigde TNO waar met explosieve stoffen wordt gewerkt? Bovendien dragen helikopters niet bij aan een goede luchtkwaliteit: ze zijn vele malen vervuilender dan andere vormen van vervoer zoals de auto of de trein. 

Al even lang wordt er in de gemeenteraad van Den Haag en de Provinciale Staten van Zuid-Holland gedebatteerd over de vestiging van een helihaven. De VVD was in voorbije jaren een groot voorstander. GroenLinks, SP, HSP en de CU/SGP waren grote tegenstanders. Het gemeentebestuur beloofde dan ook eind 2009 dat er eerst een nadere studie zou komen, alvorens een definitief besluit te nemen over de helihaven. Begin 2011 liet het college weten dat de private partij Helinet failliet was en er daarom überhaupt geen sprake was van een besluit over een helihaven. Bovendien, “zullen omwonenden op een passende manier worden geïnformeerd en betrokken bij eventuele toekomstige besluitvorming.” Daarna bleef het lang stil. 

Tot november 2014. In de gemeenteberichten staat dan vermeld dat het provinciebestuur toestemming wil geven voor de vestiging van een helihaven op de GAVI-kavel in Ypenburg. 375 bewoners tekenen hierop bezwaar aan bij de provincie, die daarop besluit om het vraagstuk over de verkiezingen heen te tillen. In de publicatie staat ook dat de gemeente Den Haag bereid is de vestiging van de helihaven te faciliteren door een ontheffing van het bestemmingsplan te verlenen. Na drie maanden stilte, komt het college eindelijk met de door de raad gevraagde toelichting op deze ontwikkeling. Dan blijkt dat de gemeente de GAVI-kavel al sinds 2013 verhuurt als helihaven. Ook heeft het gemeentebestuur de noodzakelijke ontheffing van het bestemmingsplan al in werking gezet. De bewoners zijn hiervan niet op de hoogte gesteld, net zo min als de gemeenteraad. 

Dit is op z’n minst opmerkelijk omdat de eerder gedane belofte van nadere studie naar een helihaven niet is nagekomen. En omdat het gevolgde besluitvormingsproces haaks staat op de ambitie van het college tot “een open bestuurscultuur waarin mensen beter in staat worden gesteld invloed uit te oefenen. Zo vroeg mogelijk, zo laagdrempelig mogelijk en zo direct mogelijk.” 

Op 18 maart, de dag waarop mensen zich in het stemhokje ook provinciaal kunnen uitspreken vóór of tegen een helihaven in Ypenburg, vindt hierover een debat in de gemeenteraad plaats. Het gemeentebestuur zal ongetwijfeld scherp bevraagd worden over het gevolgde bestuurlijke proces en over de beloofde maar ontbrekende studie naar de helihaven. En als dat dan nog niet voldoende is om van koers te veranderen, dan zou het volgende argument dat toch zeker moeten zijn: er is al een helihaven in de nabijheid van Ypenburg gevestigd. Op 15 kilometer afstand ligt namelijk Rotterdam- The Hague Airport.

Inge Vianen
Fractievoorzitter GroenLinks Den Haag

Berend Potjer
Kandidaat Statenlid GroenLinks Zuid-Holland

(Dit stuk verscheen vorige week als opinieartikel in Den Haag Centraal)