De gemeenteraadsfracties van de Haagse Stadspartij, ChristenUnie-SGP, D66 en GroenLinks springen op de bres voor de bomen aan de Segbroeklaan. Zij steunen daarmee de ruim 1250 omwonenden die bezwaar hebben aangetekend tegen de voorgenomen bomenkap. De fracties pleiten voor herziening van de reconstructie Segbroeklaan/Houtrustweg waarvoor 32 bomen zouden moeten wijken.
De plannen van de reconstructie, waarmee de verkeerscapaciteit van het kruispunt wordt vergroot, de fietsveiligheid wordt verbeterd en voorzieningen voor het bouwplan Houtrust worden aangelegd, dateert uit begin 2005. In die tijd huisde de Norfolkline nog met al haar vrachtverkeer in de Scheveningse haven. Inmiddels is de situatie gewijzigd en zijn er nieuwe plannen voor de haven.
De fracties vragen zich af wat de nut en noodzaak van de reconstructie nog is nu deze niet in samenhang met de nieuwe plannen is ontwikkeld. Bovendien heeft het bouwplan Houtrust flinke vertraging opgelopen met uitstel tot gevolg voor de daaraan gekoppelde uitvoering van de reconstructie. Nadeel van de vertraging is wel dat ook de aanleg van de fietsvoorzieningen wordt uitgesteld. De fracties stellen voor om daar waar het kan dit onderdeel los te koppelen en het tweerichtingenfietspad op de Houtrustbrug vervroegd aan te leggen.
De volledige schriftelijke vragen:
1. De start van de uitvoering van de reconstructie is gepland na oplevering van bouwplan Houtrust en was voorzien eind 2007. Het bouwplan Houtrust heeft echter flinke vertraging opgelopen. Kan het college aangeven wanneer bouwplan Houtrust nu naar verwachting wordt opgeleverd?
2. Kan het college verzekeren dat analoog aan voornoemde vertraging ook de planning van de voorgenomen bomenkap is vertraagd?
3. Door de vertraging van bouwplan Houtrust wordt tevens de aanleg van de fietsvoorzieningen vertraagd. Is het mogelijk om het tweerichtingenfietspad op de Houtrustbrug (zeezijde) los te koppelen en vervroegd aan te leggen?
4. De plannen voor de reconstructie dateren van maart 2005; de schuine Duindorpdam was toen net geopend. Inmiddels is de Norfolkline met het vrachtverkeer vertrokken en heeft het college een nieuwe nota van uitgangspunten Planontwikkeling Scheveningen Havens gepresenteerd. Is het college met ons van mening dat de reconstructie voor wat betreft de verkeerscapaciteit niet in samenhang is ontwikkeld met de Planontwikkeling Scheveningen Havens, waarvan in maart 2005 nog geen sprake was, en het nut en de noodzaak van de reconstructie moet worden herbezien?
5. Welke inspanningen heeft het college gedaan om, gezien het ontbrekende draagvlak voor het kappen van bomen, het ontwerp zo aan te passen dat zoveel mogelijk bomen behouden kunnen blijven?
6. Is het college bereid om de kap van de bomen te herzien en in ieder geval uit te stellen tot er een plan is voor de verkeerscapaciteit van het kruispunt in samenhang met de plannen voor het Norfolkterrein en de Noordwestelijke hoofdroute?