Op dinsdag 18 januari 2005 vond er in het Souterrain een bijeenkomst onder aanwezigheid van staatssecretaris Ross- van Dorp en wethouder Bruins plaats. Daarbij werd onder andere een praktijkboek voor toegankelijkheid van openbare ruimten aan de wethouder uitgereikt. In de uitnodiging voor deze bijeenkomst schrijft de gemeente Den Haag dat “met de opening van de Tramtunnel, het Souterrain, is in de gemeente Den Haag een belangrijke stap gezet in de ontwikkeling van het openbaar vervoer. Echter ook voor de toegankelijkheid voor ouderen en gehandicapten is hiermee een belangrijke mijlpaal bereikt”.
De fractie GroenLinks is op basis van eigen onderzoek van mening dat er ten aanzien van de toegankelijkheid en dienstverlening voor ouderen en gehandicapten nog veel voor verbetering vatbaar is en stelde de volgende schriftelijke vragen.
1. Is het college samen met GroenLinks van mening dat de afstand tussen de door ouderen en gehandicapten gebruikte liften en de zitplaatsen en stoppunten van de trams zeer groot is (zie foto)? Indien nee, waarom niet?
2. Wil het college erop toezien dat op korte termijn zitplaatsen dicht bij de uitgang van de liften komen en dat de stoppunten van de trams verplaatst worden in richting van de liften?
3. De wegbewijzering in de stations laat veel te wensen over. Vaak is het voor ouderen en gehandicapten niet duidelijk waar de liften zich bevinden. Ook is het bij aankomst op de stations niet duidelijk in welke richting men moet lopen om bepaalde winkels te bereiken of bijvoorbeeld bij het stadhuis te komen. Wil het college ervoor zorgen dat de wegbewijzering binnen de stations ten behoeve van ouderen en gehandicapten duidelijker en vooral zichtbaarder vorm gegeven kan worden? Wil het college er ook voor zorgen dat in de stations borden worden geplaatst die aangeven in welke richting zich bepaalde winkels en voorzieningen bevinden?
4. Bij het station Spui is er maar één lift die toegang verschaft tot het Souterrain. Kan het college aangeven hoe gehandicapten in geval van een storing of in geval van onderhoud in de parkeergarage of op de perrons moeten komen?
5. De aanwezige nooduitgangen in de stations zijn trappen en voor ouderen en gehandicapten maar moeilijk te gebruiken. In geval van bijvoorbeeld brand is het niet toegestaan om gebruik te maken van de liften en functioneren de roltrappen niet. Welke routes moeten ouderen en gehandicapten gebruiken indien het Souterrain in geval van nood snel verlaten moet worden?