Op zaterdag 9 november hield GroenLinks haar eerste Haagse stadsconferentie. Met een hoge opkomst bundelden GroenLinksers, bewoners, ervaringsdeskundigen, activisten en organisaties hun krachten voor een stad waarin iedereen mee kan doen. We kijken kort terug naar deze dynamische dag bij Brouwerij De Prael en Stichting Leren Doen.

Heb je de video van de terugblik op de Stadsconferentie al gezien? Bekijk de video hier!

Na de opening door GroenLinks Den Haag voorzitter Liesbeth Hofs, sprekers Touria Meliani (Wethouder Amsterdam) en schrijver Shervin Nekuee was het volgende al duidelijk: Den Haag is als stad nog te verdeeld en dat heeft de politiek laten gebeuren. GroenLinks moet zich er vol op inzetten om daar verandering in te brengen. Daarvoor is het belangrijk dat we verbinding als een kernwaarde zien in al het beleid en niet alleen luisteren naar mensen die ondervertegenwoordigd zijn, maar hen ook een plek aan tafel geven. Het belangrijkste deel van de dag kwam echter daarna: de themabijeenkomsten, waar aanwezigen samen aan oplossingen werkten.

Boeiend beroepsonderwijs in beeld
Bij de themabijeenkomst boeiend beroepsonderwijs in beeld kwamen de deelnemers en organisaties samen met raadslid Erlijn Wenink bij Stichting Leren Doen. Deze sociale onderneming leidt vroegtijdig schoolverlaters op tot fietsenmakers, zodat zij mee kunnen doen op de arbeidsmarkt. Jaarlijks zijn er ongeveer 1000 vroegtijdig schoolverlaters in Den Haag. In een panelgesprek spraken directeur Sander Eijkenbroek, Kamerlid Niels van den Berge, directeur van ROC Mondriaan Pierre Heinen en Samira El Fadili over mogelijke oplossingen. Hieruit kwam naar voren dat een persoonlijke behandeling van jongeren belangrijk is en dat trajecten jongeren na één crisis blijven vasthouden. Verder is het belangrijk om stagediscriminatie aan te pakken, moet groenpluk (het proces waarbij bedrijven jongeren al werk aanbieden voordat ze school af hebben gemaakt) worden voorkomen en moeten jongeren meer tijd krijgen voor het kiezen van een vervolgopleiding. ROC’s moeten niet afgestraft worden op uitval van leerlingen, dat geeft immers een prikkel om kwetsbare jongeren te weren, en er moet aandacht besteed worden aan kwetsbaarheid van vroegtijdig schoolverlaters voor het criminele circuit. Naast het panelgesprek was er ook een infomarkt, waar de verschillende initiatieven en daarbij betrokken jongeren vertelden over het werk dat zij doen.

Energietransitie van iedereen
Bij de sessie over een eerlijke energietransitie werkten deelnemers samen met fractievoorzitter Arjen Kapteijns, wethouder Liesbeth van Tongeren, Bastiaan Verberne en Remko van der Weijde aan thematafels. Hierbij werd er bij verschillende duurzaamheidsonderwerpen bekeken hoe mensen die minder verdienen juist extra kansen geboden kunnen worden. Hieruit kwam naar voren dat het stadsbestuur duidelijkheid moet bieden aan VVE’s en bewonersorganisaties. Bovendien is financiële steun belangrijk, juist bij ambitieuzere projecten: die grijpen nu regelmatig mis bij subsidieregelingen. Het is daarnaast belangrijk dat huiseigenaren genoeg financiële ruimte hebben om hun huis te verduurzamen. Er zijn ook veel oplossingen voorgedragen om het verduurzamen makkelijker te maken. Zo moeten alternatieven voor de auto aantrekkelijker gemaakt worden en moet er rekening gehouden worden met de situatie van mensen die nog afhankelijk zijn van de auto.

Eerlijke baankansen in een gesegregeerde stad
De derde bijeenkomst in De Prael ging over inclusie op de arbeidsmarkt en het tegengaan van uitsluiting en uitbuiting op de arbeidsmarkt. Met moderators Raki Ap en Vincent Thepass vond een kantinetourgesprek plaats met bewoners, migrantenorganisaties, FNV en verschillende ondernemers. Zij gingen in gesprek gingen met elkaar, raadslid Serpil Ates en Kamerlid Paul Smeulders. De sessie werd ingeleid door Serpil, Touria, die vertelde over haar werk als Wethouder in Amsterdam, en Nilufer, die vertelde over haar eigen ervaringen op de arbeidsmarkt. Ervaringsdeskundigen hadden bij deze bijeenkomst een belangrijke rol, en al snel werd het duidelijk hoe uiteenlopend uitdagingen rondom uitsluiting en discriminatie op de arbeidsmarkt zijn. Een gebrek aan diversiteit in functies binnen de gemeente met hogere salarisschalen is een totaal ander probleem dan de achterstandspositie van vrouwen met een migratieachtergrond of de uitbuiting van Midden- en Oost Europese migrantarbeiders. Alle verschillende verhalen, perspectieven en voorgestelde oplossingen zijn opgeschreven en op basis hiervan worden snel vervolgbijeenkomsten georganiseerd.

Beelden van de dag zijn verzorgd door Meza Productions en Erminia en Hanneke Laura sloten de dag muzikaal af. Bedankt aan alle werkgroepen, vrijwilligers, medewerkers en bezoekers die deze mooie dag mogelijk hebben gemaakt!

Deze conferentie was slechts het begin van een langere samenwerking met alle aanwezigen: daarom willen we in de toekomst vervolgbijeenkomsten gaan organiseren en de handen ineen blijven slaan met iedereen die mee wil helpen. Was je bij de stadsconferentie en heb je feedback of ideeën over hoe het de volgende keer beter kan? Wil je ook een rol spelen bij het vervolg? Vul dan hier de vragenlijst in!