Het had een avond moeten worden over het verkeerscirculatieplan, maar de extra ledenvergadering van 20 februari in 't Syndicaat stond vooral in het teken van de crisis rond het college. Daar viel het nodige over uit te leggen, maar over het verkeersplan ook nog genoeg.

De GroenLinks-fractie van Den Haag nodigde de leden uit voor een informatieavond over het verkeerscirculatieplan. Veel leden hadden al een beeld van de inhoud van het plan, kort VCP geheten. De avond was vooral belangrijk om een indruk te krijgen van het proces rond het VCP. Immers, hadden we niet in de krant gelezen dat het college gevallen was? Of toch niet? Hoe zit het nu precies. Fractievoorzitter Bircan Bozbey en wethouder Bert van Alphen gaven aan dat ze niet kunnen zeggen of het college nu wel of niet gevallen is, want dat is nu juist wat Anke van Kampen, als een soort bemiddelaar, aan het onderzoeken is. Er wordt nu geïnventariseerd of er mogelijke oplossingen zijn om niet te breken en niet te vallen. Wel legde Bircan uit dat de samenwerking in de Commissie Verkeer rond het VCP tot op het laatste moment positief was. Er werd gewerkt aan het verbeteren van het VCP, dat al deel uitmaakte van het coalitieakkoord van dit college. Er werd nog actief naar alternatieve uitwerkingen gezocht voor opties die moeilijk bleken te liggen bij de achterban. Er was, naar de indruk van de GroenLinks-fractie, tot maandagavond 12 februari niet echt sprake van een onderhandelingssituatie, eerder van constructief verkennen van details in de uitvoering van het plan. Het was dan ook een verrassing dat de VVD fractie op die bewuste maandagavond voorstelde om de voortgang van de invoering van het VCP uit te stellen tot na een advies van een commissie van wijzen. Het was ook een verrassing dat de pers hiervan op de hoogte was. Op dinsdag zijn de coalitie-fracties nog bijéén gekomen om de ontstane situatie te bespreken, maar toen was er niet echt een weg terug. Het was burgemeester Deetman die woensdag aangaf, dat een college niet kan vallen omdat het in de krant staat. Het valt pas als hij ontslagbrieven gekregen heeft – en die waren er niet. De aanwezige GroenLinksleden stelden veel vragen over de mogelijke motieven van de VVD, maar de fractie meende dat het weinig zin heeft hierover te speculeren. Er is geen aanleiding om te denken dat andere dingen spelen dan alleen het VCP. Vervolgens was er nog gelegenheid om te praten over de inhoud van het VCP. Heleen Weening deelde een kaart van de binnenstad uit, waarop duidelijk aangegeven staat waar de ring zal gaan lopen, en waar de zogenaamde “knippen” zitten. De knippen zijn zes plaatsen op wegen in de binnenstad waar auto’s in de toekomst niet meer door kunnen rijden. Ze legde uit dat vooral de knip op het Piet Hein plein voor discussie in en buiten de commissie Verkeer had gezorgd. Één van de doelen van het VCP is de verbetering van de luchtkwaliteit. Er werd opgemerkt dat dit probleem wel gesignaleerd is op de Stille Veerkade, en dat dit plan daarvoor soelaas biedt, maar dat de lucht natuurlijk niet vanzelf schoner wordt als auto’s elders in Den Haag rijden. De Vaillantlaan bijvoorbeeld krijgt het weer zwaarder te verduren; de fractie verliest dit effect niet uit het oog!