[Persbericht] - De VVD en GroenLinks in de Haagse gemeenteraad willen opheldering over bouwplannen op het WINGS-terrein in Loosduinen. Omwonenden willen niet dat de sportvelden bebouwd worden en zitten in onzekerheid omdat ze niet goed geïnformeerd worden. De partijen pleiten voor de aanleg van een stadspark in plaats van de geplande woningen.

Er heerst veel onduidelijkheid en er zijn grote zorgen om eventuele bouwplannen op het WINGS-terrein in Loosduinen. Omwonenden geven aan dat zij al lange tijd in onzekerheid zitten en onvoldoende worden geïnformeerd door wethouder Wijsmuller (HSP)​ over de status van deze plannen. Reden voor de Haagse VVD en GroenLinks om de handen ineen te slaan tegen de mogelijke bouw op de sportvelden.

Het huidige WINGS-terrein bestaat uit een softbalveld, een handbalveld en een jeu de boules-baan. Het lijkt er nu op dat deze drie sportvelden worden ingeruild voor 60 tot 90 woningen.

Raadslid Chris van der Helm namens de Haagse VVD: “De omwonenden zitten hier echt niet op te wachten. Zij zijn hier in een groene en rustige omgeving komen wonen en nu lijkt het erop dat zij ineens een groot aantal woningen voor hun deur krijgen..”

Stadspark

GroenLinks-raadslid Arjen Kapteijns: “In de directe omgeving is al erg veel gebouwd, deze velden nu ook weer volbouwen is geen goed idee. Aan omwonenden is gezegd dat dit een parkachtige omgeving zou worden en dat moet het ook worden wat ons betreft. Maak hier een mooi stadspark van waar jong en oud van de natuur kan genieten!”

Verder komen de VVD en GroenLinks op voor de jeu de boules-vereniging die zich op het terrein bevindt. Van der Helm: “De jeu de boules-baan vervult een belangrijke sociale functie voor de wijk. Het overgrote deel van de leden is al wat ouder en komt uit de buurt. Het is voor hen ideaal dat de baan zo dicht bij huis is. Je kunt het eigenlijk gewoon niet maken om deze mensen hun jeu de boules-baan af te nemen.”

Slecht geïnformeerd

De partijen vinden het onbegrijpelijk dat de bewoners rondom het terrein slecht geïnformeerd worden door de wethouder. Kapteijns: “Omwonenden zitten al jaren in onzekerheid. Er moet nu snel duidelijkheid komen en bewoners moeten betrokken worden bij de verdere plannen.

In schriftelijke vragen aan het college spreken de Haagse VVD en GroenLinks zich uit tegen bebouwing op het terrein en vragen zij het stadsbestuur om bewoners zo snel mogelijk duidelijkheid te geven.