GroenLinks ziet Den Haag als een stad waar de voetganger en fietser een volwaardige plaats innemen. Daarvoor moet er iets veranderen.
GroenLinks pleit voor de Trias Mobilia. Dat wil zoveel zeggen als: voetgangers en fietsers eerst, dan het openbaar vervoer, en ten slotte verantwoord autogebruik. In die volgorde moet worden gekeken naar de inrichting van de openbare ruimte in binnenstad en woonwijken.
De Trias Mobilia is een kompas voor het stadsbestuur. Het zorgt voor een volwaardige plaats voor fiets, voetgangers en openbaar vervoer in het doen en denken over verkeer. Gevolg: gezondheid, ruimte en veiligheid krijgen meer aandacht in ruimtelijke ordening en verkeersbeleid. Dit is ook de bril waardoor GroenLinks kijkt naar het verbeteren van de verkeersveiligheid rond scholen en in woonwijken.
Een voorbeeld: Een weg of buurt wordt (her)ingericht. Dan wordt volgens de Trias Mobilia eerst de toegankelijkheid en de veiligheid voor fietsers en voetgangers goed geregeld. Daarna wordt het openbaar vervoer ingepast. Tot slot komt de autobereikbaarheid (ontsluiting, P&R, parkeerplaatsen, oplaadpunten) aan bod.