De Haagse fractie van GroenLinks heeft onlangs voorgesteld om in de RandstadRail-voertuigen stempelautomaten te plaatsen voor strippenkaarten. Oorzaak van de wens is de uitgestelde introductie van de ov-chipkaart.

Fractielid Heleen Weening: “Dat uitsluitend op de perrons kan worden gestempeld en niet in de voertuigen is erg onhandig voor de reizigers. Nu het ernaar uitziet dat de invoering van de OV-chipkaart langer gaat duren dan bij de inwerkingtreding van RandstadRail was voorzien, wil GroenLinks het stempelen ín de voertuigen mogelijk te maken.”

Het College is echter een andere mening toegedaan. Zij hebben er vertrouwen in dat de introductie van de ov-chipkaart medio 2009 plaats zal vinden. Voordat stempelautomaten geplaatst zouden kunnen zijn, is de OV-chipkaart al nagenoeg in gebruik. De extra investeringskosten voor stempelautomaten wegen dus niet op tegen de baten, in de ogen van het College.

De volledige beantwoording van het College:

sv 2008. 111

RIS 155254

Regnr. DSO/2008.2311 Den Haag, 8 juli 2008

Inzake: stempelautomaten in RandstadRail

Het raadslid mevrouw Heleen Weening heeft op 30 mei 2008 een brief met daarin zeven vragen aan de voorzitter van de gemeenteraad gestuurd. Ingevolge het bepaalde in artikel 38, van het reglement van orde voor vergaderingen en andere werkzaamheden van de raad, antwoorden wij als volgt.

De invoering van de OV-chipkaart was voorzien voor 2009. Uit onderzoek blijkt dat veel regio's in Nederland nog niet klaar zijn voor de introductie van de OV-chipkaart. In de RandstadRail-voertuigen zijn geen stempelautomaten voor strippenkaarten aanwezig. GroenLinks verwacht dat de invoering van de OV-chipkaart langer gaat duren dan bij de inwerkingtreding van RandstadRail was voorzien.

In het proefgebied Rotterdam, waar de OV-chipkaart als eerste is ingevoerd, ontving GroenLinks in enkele maanden meer dan 4000 klachten van reizigers via het meldpunt www.ov-chipklacht.nl. Michael van der Vlis, voorzitter van de reizigersvereniging Rover, heeft er recent voor gepleit dat de strippenkaart blijft bestaan naast de OV-chipkaart. Overal waar de OV-chipkaart een succes is –Hongkong, Londen, andere steden– kan ook nog met papieren kaartjes gereisd worden.

Onder verwijzing naar het desbetreffende artikel van het reglement van orde leg ik het college de volgende vragen voor:

1. Op welke termijn verwacht het college dat in de RandstadRailvoertuigen gebruik gemaakt kan worden van de OV-chipkaart?

Het stadsgewest Haaglanden is in deze regio de opdrachtgever voor het Openbaar Vervoer. De beantwoording van de vragen heeft daarom in nauwe samenwerking met Haaglanden plaatsgevonden. De verwachting is dat de OV-chipkaart medio 2009 in de Randstadrailvoertuigen kan worden gebruikt.

2. Waarom is ervoor gekozen in de RandstadRail-voertuigen geen (tijdelijke) voorzieningen voor het stempelen van strippenkaarten op te nemen?

Uitgaande van de destijds bekende planning van (landelijke) invoering van de OV-chipkaart, zou aanschaf en inbouw van stempelautomaten in RandstadRailvoertuigen, gezien de kosten en de geldende levertijden, niet zinvol en te kostbaar zijn geweest.

3. Hoe beoordeelt het college het gebruiksgemak en de klantvriendelijkheid van de huidige situatie, waarbij stempelen alleen op de haltes van RandstadRail mogelijk is?

Het college erkent dat het alleen kunnen stempelen op de haltes voor incidentele reizigers lastig en een proces van gewenning is. Dit geldt zeker voor reizigers die zich moeten haasten om nog met het gereedstaande voertuig mee te kunnen. Voor reizigers die dagelijks reizen is dit veel minder het geval omdat zij hun vertrektijd van huis al snel zullen afstemmen op de benodigde stempeltijd op de halte. Wij vinden dit tijdelijke ongemak echter aanvaardbaar, gelet de aanstaande integrale invoering van de OV-chipkaart.

4. Is het college op de hoogte van de huidige problemen die reizigers ervaren met de OV-chipkaart in het proefgebied Rotterdam?

Het is ons bekend dat er nog aanloopproblemen zijn. Daarvoor wordt er in het geval van Rotterdam ook juist gesproken over een proefgebied, waarbinnen ervaring kan worden opgedaan. Wij houden ons van de resultaten op de hoogte en stellen vast dat het systeem stap voor stap al beter functioneert. Duidelijk is dat de integrale invoering van de OV-chipkaart zeer zorgvuldig wordt gemonitord en dat het “uitzetten” van het Nationaal Tariefsysteem (de strippenkaart) pas zal plaatsvinden indien

de betrouwbaarheid van het OV-Chipkaart systeem in voldoende mate is aangetoond. Dit blijkt ook uit de als bijlage bijgevoegde brief van de Staatssecretaris van Verkeer en Waterstaat.

5. Is het college op de hoogte van de huidige discussie over de invoering van een ‘duaal systeem’,waarbij OV-chipkaart en strippenkaart naast elkaar zullen blijven bestaan?

Wij verwijzen hiervoor naar de in het antwoord op vraag 4 genoemde brief van de Staatssecretaris.

6. Is het college met GroenLinks van mening dat, gezien de huidige ontwikkelingen, tijdelijke voorzieningen voor het stempelen van strippenkaarten in RandstadRail-voertuigen wenselijk zijn? Zo nee, waarom niet?

Het college deelt die mening niet. Gelet op de geplande invoering van de OV-chipkaart medio 2009, de extra investeringskosten voor stempelautomaten en de levertijd en inbouwtijd daarvan, deelt het

college de mening van het daartoe bevoegde stadsgewest Haaglanden dat het plaatsen van stempelautomaten niet zinvol is.

7. Is het college bereid maatregelen te treffen om op korte termijn het stempelen van strippenkaarten in Randstadrailvoertuigen mogelijk te maken? Zo nee, waarom niet?

Het college is daartoe niet bereid omdat zij de mening van de vragensteller op dit punt niet deelt (zie het antwoord bij vraag 6).

Het college van burgemeester en wethouders,

de secretaris, de burgemeester,

mw. A.W.H. Bertram J.J. van Aartsen