- Gebiedsontwikkeling met nieuwbouw moet altijd één op één samengaan met aanleg van OV- voorzieningen en veilige fietsroutes (fietspaden, fietsstroken, fietsstraten). Gebieden in de stad die we ontwikkelen en verdichten, zoals CID, Den Haag Zuid-West en De Binckhorst krijgen voldoende voorzieningen, zoals scholen, zorgaanbod en winkels. Daarmee beperken we ook het verkeer in de stad.
- GroenLinks is vóór verdichting van de stad, zodat we geen natuur buiten de stad hoeven op te offeren, we de reisafstanden verkleinen en er meer mensen kiezen voor lopen en fietsen. Verdichting vindt vooral plaats langs tramlijnen en rondom stations, waardoor meer mensen per openbaar vervoer reizen. De ingezette verdichting rondom de grote stations, de Binckhorst en Den Haag Zuid-West zetten we door. Door al deze maatregelen bij elkaar, kunnen we het energiegebruik beperken. De verdichting wordt, waar mogelijk, gecombineerd met wateropvang en -berging. Een goed voorbeeld van een wijk die herontwikkeld kan worden is het Schipperskwartier, op voorwaarde dat het aantal sociale huurwoningen niet kleiner wordt, huidige bewoners invloed hebben en zij niet de wijk uit hoeven. Ook moet alle groei en verdichting van de stad passen bij de Haagse wijken en buurten. Daarnaast blijft de hoeveelheid groen behouden. De ruimte voor de eigen auto wordt ingeperkt.
- We bevorderen de bereikbaarheid van Den Haag per trein, tram, bus en fiets. We verduurzamen het auto-, bus- en vrachtverkeer in en rondom de stad. Lopen, fietsen, openbaar vervoer (ov) en deelvervoer spelen een steeds belangrijkere rol in hoe we ons door de stad verplaatsen.
- We stimuleren mensen die nog niet fietsen om de fiets te pakken. Fietsen is gezond, goed voor het milieu en belangrijk in de aanpak van verkeersarmoede. We maken fietsen aantrekkelijker en veiliger in de stad. Snorfietsen, brommers en scooters rijden voortaan met een helm op de rijbaan. Zo maken we meer ruimte op het fietspad. Bij wegwerkzaamheden en bouwplaatsen krijgen fietsers voorrang en zorgen we dat zij met zo min mogelijk hinder hun weg kunnen vervolgen. Bouwwerkzaamheden mogen pas starten als er een duidelijke en veilige alternatieve fietsroute is.
- We bestrijden vervoersarmoede door de ov-regelingen voor Ooievaarspashouders in stand te houden en breiden deze waar mogelijk uit naar de leeftijdsgroep tussen de 18 en 65 jaar. Zo voorkomen we dat er nieuwe vervoersarmoede ontstaat bij de mobiliteitstransitie van auto naar fiets en ov. We starten met een Fietsenbank voor minima.
- Alle straten met basisscholen worden schoolstraten: deze straten zijn afgesloten voor auto’s op tijden waarop kinderen naar school en naar huis gaan. We stimuleren ouders om hun kinderen lopend of op de fiets naar school te brengen. We beperken het aantal kiss and ride plekken rondom scholen.
- In woonwijken komen meer goede voorzieningen om fietsen te stallen. Voor alle vooroorlogse wijken ontwikkelt de gemeente plannen waarin per wijk wordt aangegeven hoe het fietsparkeren beter kan worden georganiseerd. Waar mogelijk parkeer je de fiets bewaakt en inpandig. Waar dat niet kan plaatsen we voldoende fietsbeugels en fietscarrousels op straat. Waar geen fietstrommels staan, kunnen bewoners deze weer aanvragen. Dit doen we ook wanneer een grootschalige herinrichting van de straat pas voor een later moment is gepland. Als het trottoir niet breed genoeg is, worden er parkeerplekken gebruikt. Waar bewoners eerst willen testen wat een goede locatie is voor fietsbeugels, kunnen ze proefdraaien met fietsvlonders.
- We investeren in ov-haltes en stations: bij tramhaltes en stations komen er hoogwaardige fietsvoorzieningen, waaronder voldoende fietsbeugels en voldoende oplaadplekken voor elektrische fietsen. Alle ov-haltes zijn groene, (dier)vriendelijke haltes. Bij zoveel mogelijk haltes en op de treinstations komen gratis watertappunten. We verbieden reclames van fossiele bedrijven op de abri’s. We maken de Rijnstalling bij Den Haag CS permanent en zorgen dat elektrische fietsen er op de bovenste verdieping kunnen opladen.
- We brengen het openbaar vervoer (OV) in onze stad naar een hoger niveau. We bedden de Binckhorst in in het netwerk van de RandstadRail: eerst vanuit Den Haag Centraal, later ook direct vanuit de regio. Den Haag Zuid-West, Scheveningen, Wateringseveld en de Schilderswijk maken we beter bereikbaar met het openbaar vervoer. We experimenteren met maatwerk in het openbaar vervoer in buurten waar op dit moment een slechte ov- aansluiting is, waaronder Vroondaal, Binckhorst, Benoordenhout en Norfolk. Deze OV-schaalsprong zorgt ervoor dat de gemiddelde deur-tot-deur reistijd met het openbaar vervoer afneemt.
- In 2025 is al het openbaar vervoer overal toegankelijk voor mensen die slecht ter been zijn, in een rolstoel zitten of met een kinderwagen reizen.
- Er komen meer P+R-plekken rondom de stad die goed zijn aangesloten op het ov-netwerk. Er komen speciale plekken voor touringcarbussen met bezoekers aan Den Haag. Deze bussen zijn niet meer welkom in het centrum.
- Deelvervoer breiden we uit over de stad: we laten zien dat particulier autobezit niet noodzakelijk is voor een goede bereikbaarheid. De gemeente gaat actief op zoek naar inwoners die met elkaar een deelauto, -busje of -scooter willen introduceren in hun straat of wijk en ondersteunt hen. Elektrisch deelvervoer wordt in het bijzonder gestimuleerd. Van commerciële aanbieders van deelvervoer wordt verwacht dat zij voor 2025 minimaal 75% van hun wagenpark in de stad hebben geëlektrificeerd. Waar deelvervoer groeit, halen we 30 parkeerplaatsen weg zodat we die ruimte kunnen besteden aan groen, speelvoorzieningen en fietsparkeerplekken.
- We maximeren zowel het aantal commerciële deelscooters (snorfietsen, blauw kenteken) als het aantal deel-(e-)bikes op elk 1000. We verbieden commerciële bromfietsen (geel kenteken), omdat deze door de hoge snelheid extra gevaarlijk zijn voor andere weggebruikers. We verlenen geen vergunning voor e-stepverhuur vanuit de openbare ruimte zodra de e-steps worden toegelaten op de openbare weg. De gemeente legt boetes op aan de aanbieders in geval van foutief stallen.
- We leggen de komende jaren flink meer laadpalen aan in Den Haag. Iedereen die een laadpaal nodig heeft, kan deze kosteloos aanvragen bij de gemeente. De gemeente maakt de overstap naar elektrisch vervoer voor inwoners zo makkelijk mogelijk. Dit geldt voor (deel)auto’s, scooters en ook voor fietsen. De gemeente stelt alles in het werk om ervoor te zorgen dat de elektriciteit die uit laadpalen komt, is opgewekt uit duurzame energiebronnen.
- De auto is te gast in onze straten. In de bebouwde kom geldt een maximumsnelheid van 30 km per uur, behalve op rijkswegen. We handhaven actief op de maximumsnelheid. Ook kijken we of een maximumsnelheid van 15 km per uur kan worden ingevoerd wanneer het overgrote deel zich niet aan de geldende snelheidsnorm houdt.
- Het hele centrum wordt een autoluwe zone waar voetgangers en fietsers zich makkelijk en veilig kunnen verplaatsen. Van de Gedempte Gracht maken we een parkeervrije fietsstraat. We onderzoeken of ook de Grote Marktstraat een fietspad kan worden, zodat de straat voor zowel fietsers als voetgangers veilig is. Binnen de centrumring wordt ongewenst doorgaand verkeer geweerd en kunnen alleen nog bewoners en hun bezoekers op straat parkeren. Dit geldt ook voor Scheveningen. We dringen op zomerse dagen de overlast door auto’s in Scheveningen flink terug.
- We pleiten bij de landelijke overheid voor het beperken van de maximumsnelheid tot 80 km per uur op de rijkswegen die rondom Den Haag liggen.