• Gebiedsontwikkeling met nieuwbouw moet altijd één op één samengaan met aanleg van OV- voorzieningen en veilige fietsroutes (fietspaden, fietsstroken, fietsstraten). Gebieden in de stad die we ontwikkelen en verdichten, zoals CID, Den Haag Zuid-West en De Binckhorst krijgen voldoende voorzieningen, zoals scholen, zorgaanbod en winkels. Daarmee beperken we ook het verkeer in de stad.
  • We bevorderen de bereikbaarheid van Den Haag per trein, tram, bus en fiets. We verduurzamen het auto-, bus- en vrachtverkeer in en rondom de stad. Lopen, fietsen, openbaar vervoer (ov) en deelvervoer spelen een steeds belangrijkere rol in hoe we ons door de stad verplaatsen.
  • We investeren in ov-haltes en stations: bij tramhaltes en stations komen er hoogwaardige fietsvoorzieningen, waaronder voldoende fietsbeugels en voldoende oplaadplekken voor elektrische fietsen. Alle ov-haltes zijn groene, (dier)vriendelijke haltes. Bij zoveel mogelijk haltes en op de treinstations komen gratis watertappunten. We verbieden reclames van fossiele bedrijven op de abri’s. We maken de Rijnstalling bij Den Haag CS permanent en zorgen dat elektrische fietsen er op de bovenste verdieping kunnen opladen.
  • We bestrijden vervoersarmoede door de ov-regelingen voor Ooievaarspashouders in stand te houden en breiden deze waar mogelijk uit naar de leeftijdsgroep tussen de 18 en 65 jaar. Zo voorkomen we dat er nieuwe vervoersarmoede ontstaat bij de mobiliteitstransitie van auto naar fiets en ov. We starten met een Fietsenbank voor minima.
  • We brengen het openbaar vervoer (OV) in onze stad naar een hoger niveau. We bedden de Binckhorst in in het netwerk van de RandstadRail: eerst vanuit Den Haag Centraal, later ook direct vanuit de regio. Den Haag Zuid-West, Scheveningen, Wateringseveld en de Schilderswijk maken we beter bereikbaar met het openbaar vervoer. We experimenteren met maatwerk in het openbaar vervoer in buurten waar op dit moment een slechte ov- aansluiting is, waaronder Vroondaal, Binckhorst, Benoordenhout en Norfolk. Deze OV-schaalsprong zorgt ervoor dat de gemiddelde deur-tot-deur reistijd met het openbaar vervoer afneemt.
  • In 2025 is al het openbaar vervoer overal toegankelijk voor mensen die slecht ter been zijn, in een rolstoel zitten of met een kinderwagen reizen.
  • Er komen meer P+R-plekken rondom de stad die goed zijn aangesloten op het ov-netwerk. Er komen speciale plekken voor touringcarbussen met bezoekers aan Den Haag. Deze bussen zijn niet meer welkom in het centrum.
  • We dringen de spits terug, vooral op de wegen maar ook in het openbaar vervoer. De gemeente start samen met werkgevers een mijd-de-spitsprogramma om inwoners te stimuleren thuis te werken en buiten de spits naar werk of school te reizen.