In de Kadernota Parkeerbeleid 2010-2020 van B&W van Den Haag ontbreekt ten onrechte de aandacht voor duurzaamheid, vindt GroenLinks. Fractievoorzitter Heleen Weening zegt dat dit het tijdstip is om daar aandacht aan te besteden. Ze wil niet wachten tot de Parkeerkadernota onderdeel wordt van het totale mobiliteitsbeleid.
Dit bleek tijdens de vergadering van de commissie Verkeer, Milieu en Leefomgeving op donderdag 3 december. In deze commissie werd het voornemen van B&W besproken om 4000 extra parkeerplaatsen te creëren in bestaande wijken. Dit vraagt om een investering van € 120 miljoen.
GroenLinks ziet in het voorgestelde systeem van parkeervergunningen de mogelijkheid om nú al aan duurzaamheid te werken. Met het tarief voor parkeervergunningen kan namelijk de keuze voor minder auto en meer openbaar vervoer en fiets beïnvloed worden. Zeker in combinatie met maatregelen als het stimuleren van deelauto’s, nog meer investeringen in openbaar vervoer en fiets en het belonen van mensen die geen auto hebben of hun auto weg doen.
Weening wil niet wachten op de uitwerkingen : ‘Als we het nu niet meenemen, wie zegt dan dat dit later wél gebeurt?”. Bovendien wil ze voorkomen dat mensen zonder auto - naar schatting van wethouder Smits 40% van de Haagse huishoudens! - moeten betalen voor het ‘recht’ van autobezitters om voor de deur te parkeren. Een recht dat dan ook nog negatieve gevolgen heeft voor de leefbaarheid van de woonomgeving: het levert lawaai op en veiligheid en luchtkwaliteit gaan achteruit. “De vervuiler betaalt” moet het uitgangspunt zijn. Bovendien gaat het parkeren ten koste van de openbare ruimte! GroenLinks ziet het liefst een gesloten systeem waarin alle opbrengsten van parkeren alle kosten van het parkeren dekken, inclusief maatregelen om de leefbaarheid op straat te verbeteren.