Vandaag heeft de provincie Zuid-Holland bekend gemaakt dat helikoptervluchten in woon- en natuurgebieden aan banden worden gelegd. Sinds kort is het echter mogelijk om boven Den Haag een recreatieve helikoptervlucht te boeken bij een commercieel bedrijf. GroenLinks ziet liever geen helikopters boven de stad als dat niet noodzakelijk is.
Fractielid Inge Vianen: “Geluidsoverlast en het hoge brandstofgebruik zijn voor GroenLinks redenen kritisch te zijn op recreatieve vluchten met helikopters. Het bedrijf voor recreatieve vluchten biedt zelfs een landing in eigen tuin aan. GroenLinks vraagt zich af hoe dit initiatief nog mogelijk is nu de provincie heeft besloten minder helikoptervluchten toe te staan.”
Wat GroenLinks betreft worden alleen helikopters van het traumateam en de politie toegelaten in het luchtruim boven Den Haag. De partij wil van het college weten waarom er al dan niet een vergunning is verstrekt voor de recreatieve helikoptervluchten en of dit valt te rijmen met het besluit van de provincie.
De schriftelijke vragen:
1. Klopt het dat er op 6 november rondvluchten gemaakt kunnen worden met helikopters van Heliflights? Zo ja, is hier voor een vergunning voor afgegeven? Zo nee, hoe is het mogelijk dat deze vluchten dan toch plaatsvinden?
2. Waar stijgen deze helikopters op? Wanneer dat in Den Haag is, is daar dan een vergunning voor afgegeven?
3. Op de website van Heliflights staat dat het ook mogelijk is om in te stappen in de eigen achtertuin. GroenLinks vindt dat gevaarlijk voor de omgeving en denkt dat dit veel geluidsoverlast zal geven voor omwonenden. Daarom wil GroenLinks graag weten of dat in Den Haag is toegestaan? Graag met redenen omkleed waarom er al of niet een vergunning voor is afgegeven.
4. Is het College met GroenLinks van mening dat het vanuit milieuoverwegingen en geluidsoverlast niet verstandig is om rondvluchten met helikopters boven Den Haag toe te staan? Zo nee, waarom niet?
5. Kan het College aangeven welke regels er zijn voor het gebruik van het luchtruim boven Den Haag en in hoeverre de gemeente Den Haag de verantwoordelijkheid daarvoor draagt? Zo nee, waarom niet?
6. Kan het College aangeven of de recreatieve vluchten van Heliflight nog mogelijk zijn, nu de provincie Zuid-Holland heeft besloten helikoptervluchten in woon- en natuurgebieden aan banden te leggen?
7. Kan het College aangeven of het vertrekken van een vergunning voor een helikopterlandingsplaats bij het Prins Clausplein van de baan is, gezien het besluit van de provincie?