Gisteren sprak de gemeenteraad over de Haagse Nota Mobiliteit. GroenLinks heeft kritiek geuit op het voorstel van het college. Met name omdat de doelen die het college stelt geen ambitie uitstralen. Bovendien worden die doelen niet gehaald door de maatregelen uit de nota.
De huidige nota brengt geen verbetering voor de duurzame bereikbaarheid van Den Haag en ook niet voor het welzijn van mensen in Den Haag. De auto wordt geen strobreed in de weg gelegd, terwijl het autoverkeer de komende 10 jaar zal toenemen met alle negatieve gevolgen voor de bereikbaarheid en het milieu in Den Haag van dien.
Fractievoorzitter Heleen Weening: “Minder autoverkeer in de stad is goed voor onze gezondheid, de leefbaarheid in de stad en voor het milieu. Wat GroenLinks betreft komt er dan ook een grotere ambitie om de automobiliteit te ontmoedigen: dat kan mede door het fietsen te stimuleren en beter te faciliteren, en zorg te dragen voor goed kwalitatief openbaar vervoer."
De fractie heeft een aantal concrete voorstellen gedaan aan de andere partijen uit de gemeenteraad:
. Reserveer bij de komende begroting voldoende middelen voor investeringen in het fietsvervoer: fietssnelwegen moeten versneld worden aangelegd, en de fietser moet voorrang krijgen op kruisingen in 30 km-gebieden en op rustige 50 km-wegen.
. Het convenant met bedrijven om het flexibel werken te stimuleren moet nu ook echt uitgevoerd worden.
. Onderzoek de mogelijkheden om autogebruik te ontmoedigen door lokaal prijsbeleid en investeer de opbrengsten in het verbeteren van de duurzame bereikbaarheid van de stad.
De Mobiliteitsnota wordt op 22 september in de Gemeenteraad besproken. GroenLinks zal dan bovenstaande voorstellen aan de Raad voorleggen. Wij zullen het college en de gemeenteraad oproepen duidelijke keuzes te maken om de bereikbaarheid van Den Haag te verbeteren en de het welzijn van de Hagenezen te vergroten. Op woensdagavond 14 september vindt eerst nog het vervolg van de bespreking van de nota met de wethouder plaats.