GroenLinks is verbaasd dat er zo weinig verzet is in de stad tegen de aanleg van de Rotterdamse Baan. Dit nieuwe stuk asfalt wordt nog geen drie kilometer lang en kost alles bij elkaar ruim 660 miljoen euro. GroenLinks vindt ruim twee ton per meter asfalt niet passen in tijden van crisis.
De nieuwe verbindingsweg tussen de A4 en A13 en het centrum van Den Haag is bedoeld om de Utrechtse Baan te ontlasten. De tijdwinst die het de automobilist oplevert in de ochtendspits op de Utrechtse Baan is één minuut en in de avond spits tweeënhalve minuut. Absurd dure minuten, vindt GroenLinks.
“GroenLinks vindt het absurd dat er in tijden van crisis 661 miljoen euro wordt gestoken in een achterhaalde oplossing voor een niet bestaand probleem. Investeer die 661 miljoen in de schone mobiliteit van de toekomst en niet in een minuutje tijdwinst”, vindt fractievoorzitter David Rietveld.
De partij trekt in twijfel dat er behoefte zou zijn aan meer asfalt voor de auto. Uit onderzoek van het Ministerie van Infrastructuur en Milieu blijkt namelijk dat jongeren minder vaak een rijbewijs halen, minder vaak een auto hebben en ook minder autokilometers afleggen. “Uit de Mobiliteitsbalans van 2012 blijkt dat de automobiliteit van jongeren sinds 1995 fors is afgenomen. Hier wordt 661 miljoen euro over de balk gesmeten“, aldus Rietveld.