Doelgroepvervoer is vervoer voor mensen die vanwege hun leeftijd of een lichamelijke of geestelijke beperking niet met het reguliere openbaar vervoer kunnen reizen. Het is er bijvoorbeeld om mensen met Alzheimer naar hun dagbesteding te brengen, of ouderen die slecht ter been zijn naar het theater. Doelgroepvervoer is voor veel kwetsbare mensen dus van groot belang.
De 'busjes' voor diverse doelgroepen worden betaald uit verschillende potjes. De Taxibus is een vorm van openbaar vervoer waarvoor Connexxion onlangs de aanbesteding won, WMO-vervoer wordt betaald door de gemeente, evenals leerlingvervoer. En dan zijn er nog allerlei diensten die door vrijwilligers worden gerund, zoals buurtbussen en de boodschappenbegeleidingsdienst.
Op de werkbijeenkomst kwamen veel klachten los over het doelgroepvervoer in Den Haag. Busjes rijden vaak onnodig om en er zijn chauffeurs die de veiligheidsvoorschriften voor het vervoeren van rolstoelgebruikers niet kennen. Ouders van kinderen die met leerlingvervoer naar het speciaal onderwijs gaan, maken zich zorgen over de begeleiding in de busjes. Ook worden de kinderen vaak veel te vroeg bij het speciaal onderwijs afgezet, waardoor ze onnodig lang buiten moeten wachten, zonder begeleiding. De Stedelijke Ouderen Commissie gaf aan dat de ouderen vaak niet durven te klagen, waardoor klanttevredenheidsonderzoeken niet altijd een reëel beeld geven. Doel van de werkbijeenkomst was dan ook de misstanden boven tafel te krijgen en zo het doelgroepenvervoer te verbeteren.
"Chauffeurs van de taxibus kennen de regels niet over het vervoeren van huisdieren; van de één mag mijn hondje wel mee en van de ander niet", meldt een rolstoelgebruikster namens Voorall. "Zulke praktische problemen moeten snel op te lossen zijn", aldus Mariët Herlé.
"Ingewikkelder, maar wel nodig, is dat de diverse diensten meer samen gaan werken. In een tijd van TomToms en gps moet het minstens technisch mogelijk zijn dat een wachtende oude dame die naar het ziekenhuis moet, opgehaald wordt door een busje dat leerlingen heeft afgezet bij school. En het helpt zeker wanneer de scheiding tussen de taxibus en het WMO-vervoer wordt opgeheven."
Ook moet er meer samenwerking komen tussen het betaalde en het vrijwillige doelgroepvervoer. Vrijwilligerswerk mag nooit betaald werk verdringen, vindt ook Vakbond FNV.
"Met alle grote en kleine problemen en tips die ik deze middag heb gehoord, stapt GroenLinks met een plan naar de wethouder," aldus Mariët Herlé.