Op 6 juni werd in diverse media aangegeven dat de Gemeente Den Haag plannen heeft om de naam van het Station Laan van Nieuw-Oost Indië te veranderen. Al sinds halverwege de negentiende eeuw is de naam van het station verbonden met de Laan van Nieuw Oost-Indië.

 

Bij de verschillende verbouwingen en toevoeging van nieuwe sporen bij Laan van Nieuw-Oost Indië heeft het station zijn naam behouden. Van jongs af aan zijn inwoners en bezoekers van Den Haag daardoor gewend aan deze naam. Indien het college daadwerkelijk voornemens is om de naam van het station aan te passen, zouden daar goede redenen voor moeten zijn.

 

GroenLinks stelde samen met de Partij voor de dieren en Christenunie/SGP de volgende vragen;

 

  1. Klopt de berichtgeving dat ProRail door de gemeente is gevraagd de naam van Station Laan van Nieuw Oost-Indië te veranderen en dat het station zo na 172 jaar een nieuwe naam zou moeten krijgen?
  2. Is er onderzoek gedaan naar de naamsbekendheid van het huidige station (bij bedrijven, bewoners, etc.) en naar hoe men de huidige naam en de voorgestelde nieuwe naam ervaart? Is uit onderzoek gebleken dat inwoners of ondernemers zich eerder in Den Haag vestigen op basis van een verandering van een stationsnaam? Heeft onderzoek uitgewezen dat bezoekers of inwoners momenteel het station niet zouden kunnen vinden? Graag deze eventuele onderzoeken bij de beantwoording meesturen.
  3. Ontstaat er geen verwarring aangezien er al een tramhalte Beatrixkwartier is waar lijn 3 en 4 stoppen? Of is het college voornemens om ook deze halte van naam te veranderen? Een verandering van een stationsnaam zorgt naast het effect op inwoners en bezoekers van Den Haag ook voor kosten bij de gemeente.
  4. Hoeveel apparaats- en andere kosten zijn al gemaakt met het onderzoeken van een naamsverandering?
  5. Kunt u een inschatting maken van hoeveel de naamsverandering de gemeente zou gaan kosten? Kunt u daarbij onderscheid maken tussen betalingen aan ProRail en NS, apparaatskosten, promotiekosten en andere kosten? Kunt u aangeven welke partijen de baten van deze naamsverandering ervaart en of wordt overwogen deze partijen ook de lasten te laten dragen?
  6. Welk programma binnen de gemeentelijke begroting zou hier de kosten van dragen?
  7. De Partij voor de Dieren, GroenLinks en Christenunie/SGP zien dat er veel nadelen verbonden zijn aan het aanpassen van een stationsnaam en dat de middelen op een andere, voor inwoners van Den Haag gunstigere, manier kunnen worden besteed.
  8. Bent u het met de Partij voor de Dieren, GroenLinks en Christenunie/SGP eens dat een naamsverandering van het station Den Haag Laan van Nieuw-Oost Indië zowel vanwege historische, maatschappelijke als financiële redenen onwenselijk is?