Het college maakte vorig jaar in het coalitieakkoord bekend de strijd aan te willen gaan met de slechte luchtkwaliteit. De normen van de WHO zouden daarbij nagestreefd moeten worden. GroenLinks heeft zich achter die ambitie geschaard, maar moet helaas constateren dat het bij mooie woorden blijft. Al eerder bleek dat de coalitiepartijen geen uitbreiding van de milieuzone in Den Haag willen. Daardoor loopt Den Haag enorm achter in vergelijking met andere steden. Nu blijkt ook het parkeerbeleid erop gericht te zijn om meer auto's naar Den Haag te trekken. Afgelopen donderdag sprak de commissie leefomgeving hierover.

"Het parkeerbeleid van de wethouder is ouderwets en draagt niet bij aan de verbetering van de luchtkwaliteit in Den Haag. De wethouder wil het parkeren nog goedkoper maken dan het al is in Den Haag: de prijs van de vergunning voor een tweede auto is gehalveerd, er mag in bepaalde winkelstraten vanaf nu voor tien cent per uur geparkeerd worden, de bezoekersregeling wordt uitgebreid terwijl 96% van de gebruikers daarvan de uren op hun kaart niet opmaken. Dit draagt volstrekt niet bij aan een gezonde stad," aldus fractievoorzitter Inge Vianen. Daarnaast heeft Den Haag  in vergelijking met andere steden hele lage tarieven voor straatparkeren. Het toptarief van 2,60 euro valt in het niet bij bijvoorbeeld Amsterdam (5 euro) en Utrecht (4,48 euro). GroenLinks kiest voor voordelen voor deelauto's en elektrische auto's en natuurlijk voor de fiets. Na de zomer zal de wethouder op deze ideeën ingaan.